Har funnet ut at jeg lever mest i fortiden eller så i fremtiden.. er jo et stressende samfunn vi lever i og blir alltid bare stress med tanke på neste dag neste mnd år fremtiden osv..bekymringer.. slitsomt! Men det verszte er likevel å leve i fortiden.. når jeg tenker tilbake på hvordan jeg har hatt det spes siste årene.. har jeg alltid ødlagt meg selv med ting som har vert før, og det er vel en ting som de fleste kjenner seg igjen i her.. når eg tenker på hva jeg egentlig går å tenker på hele dagen så er det alltid om ting som har skjedd meg, hvordan jeg skal takle det, hvordan forstå, hvordan få orden? og ting går oppigjen og oppigjen..sier ting til meg selv,ja det var slik eller nei eller jo og alt går i surr.. tenker på hvordan jeg skal få snakt om dette hvordan si det osv.(akkurat som om det er en fasit på det da ...:p )ser for meg samtaler og det kan jeg si og så sier kanskje h*n det og så sier jeg det osv.. blir jo helt koko for blir jo ikkje slik som jeg hadde tenkt likevel.. må ha kontroll.. vite alt jeg skal si perfekt for det må jo høres "bra" og "riktig" ut..sliiiitsomt,tankeskjør.. vil finne ut av ting.. så føler jeg må tenke masse fordi jeg vil til bunns i dette.... det er jo bra da...MEN vet ikke om jeg gjør det på riktig måte.. for det går jo utrolig sseint denne "prosessen" eller hva jeg skal kalle det.. å kanksje mye av mitt stress og tankeskjør bare gjør vondt verre.. skulle klart å slappe av litt også å bare føle ,ikke tenke i hundreogfemti liksom.. slitsomt.. noen ganger blir jeg bare besatt,sitter å leser på nettet her og mange andre steder om forskjellig, tiden flyr og jeg har ikke fått gjordt en drit av det jeg skulle.. Vil klare å leve litt her å nå.. ikke gå i min egen verden. kunne koble litt ut av og til og bare være til! ikke bare tenke på hvordan jeg har hatt det hvordan jeg kan "forklare" meg eller hva jeg skal kalle det..eller bekymre meg for ting som kan skje osv blir surrete i hode.. føler jeg ødelegger så mye for meg selv..vet ikke hvordan jeg skal klare å komme videre! ting tar tid og føler meg svak og treig! noen som har tips hvordan koble ut og bare være til?? VIL!!
vil leve i nå-tiden..
(5 innlegg) (5 deltakere)-
Skrevet for 1 år siden #
-
Tror mange kjenner seg igjen i at prosessen tar lang tid ja, den gjør det. Ikke så rart at tankene spinner i vill fart, det er jo så mange spørsmål og man vil så gjerne ha svar, vanskelig å huske og vanskelig å ta innover seg. Er ikke så flink selv til å være her og nå, men noen ganger er jeg tvunget til å gå ut i det virkelige livet mitt og være opptatt av helt andre ting, i perioder da klarer jeg å koble ut det vanskelige litt, være litt i nåtiden på en måte, men så dundrer det løs igjen, så vanskelig å si noe klokt om dette. Men du skal vite at jeg skjønner hvordan du har det hvertfall...
Skrevet for 1 år siden # -
Tenkte jeg ville svare deg på dette.
Ja måten man tenker kan slite en ut,det er sikkert.Det finnes bøker om emnet og da særlig de som omhandler kognitiv tenking.Repål&Berge:"den indre samtalen" er til nytte,og ellers har de skrevet en bok om depresjon som heter"lykketyvene".Kan hjelpe til å forstå tankemønstre hos seg selv.Få litt faglig forståelse,kan hjelpe det!
Jeg kan ha store problemer å forstå når noen forklarer muntlig,har ingen knagg å henge det på(tankeforstyrrelser gjør at jeg ikke makter det...),så for meg å lese fungerer bedre,kan ta det i ro og mak...(kommer jo an på konsentrasjonen det og,men...)Litol.
Skrevet for 1 år siden # -
Forstår hva du mener Liiz...det er godt å få litt fred fra seg selv innimellom.
Det som hjelper for meg er å si til meg selv at ''nå vil jeg ikke tenke mer på det'', og bare konsentrere meg om å koble det ut. Merker at det blir stille i hodet mitt da. Når jeg har gjort det finner jeg på noe å gjøre sånn at jeg konsentrerer meg om omgivelsene rundt. Går av og til tur og tar noen bilder. Prøver å åpne meg opp for inntrykk, lytte til lyder rundt meg og bruker øynene mye. Viktig å fokusere på noe annet enn seg selv innimellom. Hjernen jobber med ting selv om du ikke er klar over det. Opplever at tankene er klarere etterpå når jeg tar ting fram igjen. Følelsene blir også mer stabile, ikke fullt så kaotiske.
Det er det som fungerer for meg.You can be as mad as a mad dog at the way things went.
You could swear, curse the fates, but when it comes to the end, you have to let go.Skrevet for 1 år siden # -
Sånne vanskelige tankemønstre er veldig vanskelig. Sliter masse med det selv. Jeg tror, som Litol er inne på, at kognitiv tenkning og terapi er viktig hvis man skal kunne ta tak i det og endre det. Er viktig å bli klar over hvilke tanker man har og hva de gjør med en, for da kan man aktivt gå inn og endre de. Viktig å ta tilbake kontrollen, slik at man kontrollerer tankene og ikke omvendt, at tankene kontrollerer deg.
Noen "enkle" triks er, som du Binders også sier noe om, at man "snakker" med tankene sine og faktisk ber dem om å tie stille. Fokuserer på hva som er fakta, istedetfor å la de negative følelsene styre hvilke tanker man tenker. Man kan også gjøre noe aktivt for å komme ut av et tankekjør som har tatt overhånd. Å reise seg opp og gå litt rundt, hvor man fokuserer på her og nå, kjenne bakken under bena, "grounde" som de i psykiatrien kaller det, hvor man tramper i gulvet, enten sittende eller stående. Gå ut og få litt frisk luft osv. Og for å styre tankene, så kan man, hvis man vasker opp, si til seg selv "nå vasker jeg koppen, nå skyller jeg koppen under kaldt vann, nå tørker jeg koppen." Da stenger man igjen for de tankene man ikke skal ha og tvinger hjernen til å være her og nå.
Og Liiz, hvis du strever med ting du f.eks skal si i et møte/samtale, el.l. så kan du sette deg ned med et ark, skrive punktvis hva du vil si. Sett av en viss tid til det, også når den tiden du har bestemt du skal bruke på det er over, da legger du det fra deg og gjør noe aktivt. Og så setter du deg ned igjen på et tidspunkt du har bestemt på forhånd, hvor du bruker punktene til å formulere hvordan du vil si det. Også legger du fra deg igjen når tiden er brukt opp. Sånn fortsetter du til du er feridg. Da har du tatt styring over hvor mye tid og energi du vil legge ned i dette. Da tar du kontrollen over tankene.
Det vil nok ta litt tid før du klarer det helt, men dette har hjulpet meg. Kanskje blir det feil for deg å gjøre det slik, men tenkte bare jeg skulle gi deg noen triks som muligens vil funke.
Er nok smart å ta dette opp med terapauten din, for da vil denne kunne gi deg noen flere metoder. Er viktige ting å jobbe med dette her.
Lykke til!Skrevet for 1 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.