Traumer
(7 innlegg) (6 deltakere)-
Kan noen forklare hva traumer etter overgrep er? På en sånn måte at det blir veldig forståelig for alle?Skrevet for 4 år siden #
-
Et overgrep er en traumatisk hendelse. Man mister kontrollen over sitt eget liv, og sin egen kropp. Man har masse minner, som kan virke helt usortert og rotete, og får ofte flashbacks/mareritt om overgrepet og overgriperen. Nei, dette var vanskelig å forklare.. Noen andre som kan hjelpe?
Skrevet for 4 år siden # -
Litt vanskelig å beskrive, for jeg tror man opplever traumer etter seksuelle overgrep på forskjellig vis. Et traume kan kanskje beskrives som et sår i sjela. Etter en hendelse som er for ekstrem til at man klarer å bearbeide det på kort tid. Traumer oppstår av forskjellige grunner. Eks kan man huske tilbake til Tsunamien, millioner ble påført traumer for livet den 2. juledagen. Enten for at de opplevde tsunamien selv eller fordi de satt hjemme og ikke visste hvor deres kjære var. Etter Tsunamien fikk mange mange diagnosen pts, posttraumatisk stress. Likeså etter krig kan man ofte se denne diagnosen. Folk som har overlevd krig eller som har vært soldater i krig, blir påført så store traumer at kroppen isolerer hendelsene og de kommer tilbake når man minst venter det. Det er nesten enklere å forklare traumer fra slike "synlige" hendelser som tsunami og krig.. ble dette bare klodder eller skjønner noen mer av hva et traume er..?Skrevet for 4 år siden #
-
Den mest nøkterne beskrivelsen jeg fant var i ordboka: " enkeltstående opplevelse som har psykiske skadevirkninger". Så det er med andre ord noe som har skjedd én gang, evt. over en bestemt, kort periode, som har påført en så mye at psyken tar skade av det. Hvordan skade man tar varierer på milliarder av måter, siden alle er unike og alle hendelser også ulike. Traume er med andre ord et annet begrep om psykiske lidelser, bortsett fra at det forteller litt om hvordan det oppstod. Enda mer spesifikt forteller man hvordan den psykiske lidelsen oppstod når man sier "traume som følge av overgrep". Håper det hørtes forståelig ut?Skrevet for 4 år siden #
-
Det ble forståelig. Iallefall for meg, så tusen takk.Skrevet for 4 år siden #
-
Dette var bedre forklaringer enn psykologen ga meg! Takk. Hvis jeg nå har forstått det riktig så kan angst være en form for traume?Skrevet for 3 år siden #
-
[quote=DreamAway]Dette var bedre forklaringer enn psykologen ga meg! Takk. Hvis jeg nå har forstått det riktig så kan angst være en form for traume?[/quote] Ulike former for angst kan være et uttrykk el. symptom som kan følge etter traumer man har blitt utsatt for / opplevd. Oversatt fra gresk betyr ordet trauma sår eller skade, og favner derfor svært vidt og er et vanlig medisinsk uttrykk i både somatisk og psykisk helse. En hendelse trenger ikke være traumatisk i seg selv, men en persons tolkning og håndtering av hendelsen kan gjøre den til det. Psykiske traumer (alvorlige) oppstår som regel når en person blir så sterkt påvirket av en hendelse som er så dramatisk og ekstrem, at vedkommende ikke har noen kjent måte å reagere og håndtere denne hendelsen på. Hendelsen vil derfor kunne virke umulig å komme seg gjennom, og det vil igjen kunne fremtvinge psykiske reaksjoner som for personen er ren overlevelses-taktikk, f.eks. å fortrenge hendelsen. I psykiatrisk sammenheng er PTSD (post-traumatisk stresslidelse) en vanlig betegnelse på angst-lidelser i etterkant av ekstreme psykiske påkjenninger, som f.eks. et overgrep. - Mer informasjon om traumer (engelsk) - Mer informasjon om PTSDSkrevet for 3 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.