Det er vel egentlig et retorisk spørsmål. Jeg vet vel godt selv hvorfor..
Men det frustrerer meg så grenseløst at det er det, at det er så vanvittig tabubelagt. For jeg merker det nesten overalt i systemet. Og jeg skjønner dem, jeg gjør egentlig det, det er et vanskelig tema for meg også, var det ihvertfall, før. Men så tenker jeg også, hvis de velger å jobbe i slike yrker, da må de nesten forvente å møte overgrepsutsatte.. Er det ikke da bedre å skaffe seg såpass med kunnskap om temaet at de selv er trygg nok til å snakke om det? Slik at de kan hjelpe dem de kommer borti?
Er jo godt mulig det bare er meg som har vært uheldig også, men jeg tror egentlig ikke det.
Jeg tror også veldig mange frykter hva de setter i gang hos utsatte, ved å snakke med dem om temaet, dermed velger mange å ikke snakke. De skjønner ikke betydningen av det, at vi faktisk virkelig trenger å snakke om det, på tross av hva det setter i gang..
Jeg har en ganske flink psykiatrisk sykepleier. Hun er søt og snill og stiller opp så mye hun kan og har mulighet til. Men jeg merker at hun ikke er trygg på dette temaet, ikke har nok kunnskap. Jeg merker at hun er livredd for hva det vil sette i gang hos meg, når vi snakker sammen. Dermed unngår hun temaet og hopper fint videre, hvis jeg tar det opp.
Som idag. Hun spurte meg hvordan jeg hadde det, for jeg sa jo i forrige uke at det hadde evært en noenlunde grei periode. Hun lurte på om det var sånn fortsatt. Da sa jeg at det gikk greit nå, men at jeg hadde hatt en nedtur på søndag. Og at det var en årsak for den nedturen. Hun spurte ikke noe mer, men jeg sa at det var noen som hadde kontaktet meg. Da spurte hun om det var noen som jeg ikke ville ha kontakt med som hadde tatt kontakt. Det bekreftet jeg, men hun sa ikke noe mer, skiftet tema..
Litt senere tok jeg det opp igjen, litt bevisst, for å sjekke om hun turde å snakke om det. Jeg sa at det var på slike tidspunkt som søndag at jeg virkelig merket at hun fra SMI var borte, for da hadde jeg ingen jeg kunne snakke med om dette temaet. Det kommenterte hun ikke så mye, sa bare at hun skjønte det. Jeg sa også noe mer om hva som hadde skjedd søndag, la det frem slik at hun skjønte hvem som hadde tatt kontakt. Da begynte hun nærmest å stamme.. Så skiftet hun tema igjen.
Så da gir jeg litt opp. Hvordan kan de forvente at jeg skal snakke med dem om disse vanskelige tingene når de ikke orker å høre? Er frustrerende!