Hei
Vil gjerne høre litt om deres erfaring med SMI. Jeg har brukt den døgnåpne telefonen et par ganger det har vært helt krise og er veldig fornøyd med det, må si jeg ble møtt på en fantastisk måte. Men en gang oppsøkte jeg mitt SMI senter, og det var med litt blandete følelser. Det ble noen runder rundt kvartalet før jeg turde gå inn, var så forvirret at jeg ikke SKJØNTE hvordan ringeklokken virket, skulle ikke tro det var mulig, fikk hjelp av noen tilfeldige mennesker som var der, og da de lurte på hvor jeg skulle, da døde jeg nesten,følte det stod incest i pannen min med store fete bokstaver. Så utgangspunktet mitt var kanskje ikke det beste da jeg endelig kom dit, hadde bare lyst til å gi opp. Men det jeg synes var litt rart var at det var forventet at jeg skulle fortelle om overgrepene, der og da liksom, det var hvertfall helt umulig for meg. Men har skjønt at det går an å skrive mail istedet, er det bare å bruke mailadressen på hjemmesiden eller hvordan gjør jeg det?
SMI
(3 innlegg) (3 deltakere)-
Skrevet for 1 år siden #
-
Hei..
Jeg har jo endel erfaring med SMI, de som er i Oslo. Jeg tok først kontakt med dem via mail adr på hjemmesiden. Dermed fikk jeg på en måte en "fast" kontakt. Hun har fulgt meg opp siden det. Jeg fikk hennes faste mail adr, slik at jeg ikke skrev inn til felles mailen.Jeg hadde også stooore problemer med å komme meg inn første gang, men jeg hadde med meg min kusine heldigvis. Jeg hadde avtalt på forhånd at jeg kom, så "min kontakt" ventet meg, det gjorde det litt lettere.
I begynnelsen syns jeg det var vanskelig å komme meg inn selv, så gjorde vi avtaler om at "min kontakt" skulle møte meg utenfor og følge meg inn. Etterhvert gikk vi over til at jeg skulle ringe på når jeg visste at det var hun som åpnet.
Jeg tror ikke de forventer at du skal snakke om overgrep i første samtale, tror de bare vil åpne for det, slik at du kan, hvis du vil. Det er iallefall mitt inntrykk, men kan jo godt være du har et annet.
Du kan også ha kontakt med dem via telefon. Du kan ringe ned, snakke med den som har telefonvakt eller avtale dager hvor du vet at "din konrakt" har telefonvakt. De kan også gjøre avtaler med deg om å ringe, de dager de har mulighet.
Min erfaring er at de er veldig imøtekommende, men de er veldig opptatt av at brukerne kommer og sier ifra om de tingene de trenger, istedetfor at de skal spørre deg. For filosofien er jo "hjelp til selvhjelp."
Jeg får alltid beskjed, meld dine behov, så imøtekommer vi så langt det er mulig!Lykke til Carmen, håper dette hjalp deg litt!
Skrevet for 1 år siden # -
Jeg bruker SMISO i Molde. Kjempebra senter, har vært der 3-4 ganger til nå og vært med på to utenom arrangement. De har brukerkvelder der og samtalegrupper 1-2 ganger i uken. Det er ett kjempebra tilbud! Første gangen ringte jeg til dem og sa jeg ville komme innom på besøk for å snakke med noen, for da hadde jeg nettopp anmeldt og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg... Fikk beskrevet hvor det lå og fant veien ganske greit selv, men var usikker også. Fikk prate med styreren og da var det bare å snakke om det jeg ville og følte for, ikke noe press om overgrep eller noe sånt. Men veldig om hva jeg kunne gjøre og burde for å komme meg videre i livet, ja da sånn hastverk, jeg skulle begynne bearebeide og huske alt, jammen har det tatt tid! Husker stadig nye ting, og jeg skal liksom "gå videre"... jeg satte bremseklossene på! Har vært kaos i hodet og kroppen... Tror ikke de helt forstod hva jeg hadde vært utsatt for...
... Men tilbake til deg carmen, tror du finner e-posten på SMI sine hjemmesider ja hvisst du ikke fikk noe informasjons brosjyrer fra senteret du var på med adresser og telefon nr på? Jeg har ingen kontakts person, men alle der hjelper deg på lik linje, de er der for deg. For å hjelpe og støtte så godt de kan
Klem til deg, så bra at du har vært der og fortsetter gå dit
Lev idag, lær fra gårsdagen og la morgendagen bli en god dag
Skrevet for 1 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.