Jeg har mye falsk /overført skyld og skam. Altså Skyld og skam som ikke er min, men som overgriperne overførte til meg. Skyld og Skam som var for vondt for dem og bære selv, og som vart overført til meg, ofte i etterkant av overgrepet. F.eks sa naboen ofte til meg : Du er en jevla horunge du- ser nok at du liker dette.. Og så var de gjordt. Eg tok på ansvaret, skylla og skammen. Som voksen forstår eg jo kor feil dette er . Men følelesene mine seier nokke anna. Og skammen tar fort overhånd. Derfor er dette med overgrep så vanskelig. Eg har vendt meg til å ta på meg skyld og skam ,så de går nesten automatisk for meg.
Noen ganger gjer eg urett, og skylda eller skammen er min. Da er de godt å tenke på at når vi vender oss til Gud, og tar imot hans tilgivelse og lever i Hans nåde, så er alt oppgjordt, ein gang for alle.
Men de er annleis med men falsk skyld og skam. Altså påført skyld og skam. Den kan eg ikkje legge av meg på samme måte. For den er eigentlig ikkje min. Den må eg legg tilbake på overgriper.. Og de er litt av en jobb.. Ein jobb eg treng mykje hjelp til å klare.
Den skylla og skammen må overgripar stå til regnskap for..
skyld og skam
(5 innlegg) (5 deltakere)-
lyset er sterkere enn mørket!Skrevet for 1 år siden #
-
Min behandler sa en gang at han mente overgripere selv hadde problemer de ikke greidde å hanskes med. Mange kan jo se erotiske bilder og kjenne lyst, men det er bare overgripere som tar det ut på uskyldige små. Fordi de har selv har problemer.
Det fikk meg til å kjenne på at da er jeg skyldfri!!
Det skjedde ikke pga noe jeg sa eller ikke sa.
Det var ikke fordi jeg ikke greide å stå imot.
Det var ikke på grunn av meg!!
Det skjedde fordi overgripere har stooore problemer de ikke tør eller ikke greier å hanskes med. Feigingene!!!Men det er ikke vår skyld!!
Skrevet for 1 år siden # -
Kor tok en 10 åring det fra mon tro? ... Min overgriper var 6 år eldre enn meg selv enda ett barn... Men ja han sin skyld samme ka! Vet jeg!
Jeg ville ikke og alle de gangene jeg nektet og han likevel tok seg til rette! FY skamme seg!
Jeg sa også ifra til andre voksne som IKKE stoppet ham heller! :-O Tusen takk!
Ikke min feil og jeg vet det...
Lev idag, lær fra gårsdagen og la morgendagen bli en god dag
Skrevet for 1 år siden # -
jeg kjenner meg veldig igjen med skammen.
i 15 år fikk jeg høre hver gang pappa var ferdig med meg: se hva du fikk meg til å gjøre.
logisk vet jeg at det er hans skyld, men innerst inne tror jeg fremdeles det er min skyldSkrevet for 1 år siden # -
¨Skammen var aldri din å bære. Snu deg aldri tilbake.¨
Skrevet for 1 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.