Hei.Jeg er godt voksen og har vært til forskjellige psykologer oppigjennom årene.
En eller to av dem har vært villig til å se på mine symtomer som en følge av seksuelt misbruk i barndommen. Men stort sett er jeg blitt avspist med:" Du er alt for ressurssterk til å ha vært utsatt for seksuelle overgrep i barndommen, du virker ikke slik i det hele tatt." Slike bemerkninger fra "fagfolk" har medført at jeg har "lukket" inn vonde følelser og problemer, det har ikke vært godt og har forsterket mine mindreverds-følelser.
I tillegg har min familie,min mor og mine halvsøsken benektet "alt", jeg blir av dem beskyldt for å lyve og overdrive.Det er en veldig vanskelig situasjon og jeg har følt det som en ny overgrepssituasjon at de har reagert på denne måten mot meg.
Nå ønsker og prøver jeg, den tid jeg har igjen å leve her på denne jordkloden,å samle mine psykiske krefter sånn at jeg har det bedre med meg selv. Dere som deltar i dette
forumet vil jeg derfor spørre: har dere erfaringer med gode psykologer som er dyktige og som jobber innenfor dette feltet i Trondheims/Stjørdalsområdet og som kan være til hjelp.Jeg ønsker å forbedre min livskvalitet, for det er klart en slik bakgrunn som min hemmer, om man er aldri så flink til å jobbe med seg selv så blir det igjen mer eller mindre godt grodde sår.
Jeg har hatt kontakt med en ressursperson i organisasjonen faenheller, det å åpne opp og skrive til vedkommende om saken har hjulpet meg og jeg har faktisk følt meg mye bedre etter det.Det var helt utrolig! Å få lov til å si fra og å bli trodd har gitt meg stor hjelp! Så jeg er svært takknemlig for kontakten.
Psykolog
(6 innlegg) (2 deltakere)-
Skrevet for 2 år siden #
-
Jeg har nok opplevd litt av det samme som deg. I stedet for å se på det som skjedde meg i barndommen, har psykologene vært litt for opptatt av å hjelpe meg med problemene som er her og nå: få meg til å fungere bedre i jobb, få opp selvtilliten etc. To av "rundene" med psykologbehandling endte med beskjeden "du er nok for frisk og velfungerende til at vi kan hjelpe deg". Og da satt jeg der og følte meg bitteliten, ensom, utenfor i arbeidslivet og sosialt, utilstrekkelig og helst bare ville holde meg for meg selv hele dagen. Så jeg mistet fullstendig trua på psykologbehandling.
Men da jeg gikk gravid i vår henviste jordmor meg til en psykolog som jobber i et familieteam i BUP på St.Olavs her i Trondheim. Jeg var ganske så motvillig, men lot meg overtale til å ta en samtale med psykologen. Hun bruker en metode som heter EMDR. Du kan søke info om det på f.eks. google. I utgangspunktet hadde jeg ikke tro på det, men etter å ha fått 6 behandlinger er jeg overbevist om at det fungerer som bare det. Det er traumebehandling, og får meg til å føle litt annerledes om det som har skjedd meg enn det jeg har gjort før. Behandlingen gjør at jeg får bearbeidet de få minnene jeg har, noe som igjen fører til at nye minner dukker opp. I behandlingen sier psykologen at hun ser ut fra reaksjonene mine at det vanskelige som jeg husker fra barndommen virkelig har skjedd. Det er godt å få en slik bekreftelse.
Kanskje EMDR kunne vært noe for deg å prøve?
Ellers så holder jeg meg i tillegg til samtaler på SMISO i Trondheim. Det hjelper veldig synes jeg. Der blir man trodd og tatt på alvor.
Skrevet for 2 år siden # -
Tusen takk for rådet Synnemor.EMDR skal jeg informere meg mer om. Det er da virkelig på tide at man kommer frem til metoder som behandler traumer. Hvis jeg får løst opp i litt mer
så er jeg sikker på livskvaliteten øker betydelig og det igjen frigjør
bundet kreativitet.Det var utrolig hvor godt det virket på min helse å bli trodd, det var akkurat som om det var noe som falt til ro i meg og jeg føler meg sterkere.
Kan også folk utenfor Trondheim benytte seg av tilbudet på SMISO?Skrevet for 2 år siden # -
Klart alle kan benytte seg av det! Hvis du bor for langt unna Trondheim kan de sikkert prate med deg på telefonen også. Jeg glemmer aldri min prosess med å våge å kontakte SMISO. Det begynte med at jeg våget å se litt på nettsiden deres, og lekte litt med tanken på å faktisk snakke med noen om det vonde som har skjedd meg. Noen måneder etter fant jeg frem nummeret i katalogen og skrev det på en lapp. En uke senere tok jeg mot til meg og ringte. Jeg skalv i stemmen, men klarte kort å legge fram hva det gjaldt. Den første telefonsamtalen varte vel en times tid, og da hadde vi avtalt at jeg skulle komme til senteret for å snakke med noen der. Etter den første samtalen følte jeg en enorm lettelse. Det var utrolig godt å kunne snakke med noen om dette. Noen som hadde hørt om det mange ganger før, noen som nikket og var enig, noen som ikke snudde meg ryggen eller lot som jeg var en alien.
Utrolig godt... prøv du også!
Skrevet for 2 år siden # -
Hei igjen. Nå har jeg sett på EMDR info. Jeg prøvde også å se på adresser til EMDR terapeuter, der fikk jeg bare opp en som praktiserte i Melhus det blir definitivt for langt unna for meg. Har du noen adresser i Trondheim-Stjørdalsområdet som jeg kan kontakte? Ja nå skal ta kontakt med SMISO, jeg må ta motet til meg og snakke med dem.
Takk for hjelpen så langt.Skrevet for 2 år siden # -
Rachel: du kan sende meg en mail til denne adressen: morsan@live.no Så kan jeg gi deg navnet til hun som behandler meg på St. Olavs. Hun sa at det visstnok bare er 2 personer som driver med EMDR i Trondheim, og hun jeg går til jobber under BUP i et småbarnsfamilieteam. Jeg var heldig og havnet der fordi jeg var gravid og det egentlig var min ufødte datter som ble loggført som pasient. Så jeg tviler på at du kan få hjelp der, men hun kan sikkert gi deg navnet på noen andre som driver med det.
Håper du får mulighet til å få en slik behandling!
Skrevet for 2 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.