Jeg skjønner at du er ganske ung, My Way, siden du har mulighet å bruke BUP.
Det gjør meg vondt å høre at du har det såpass tøft..
Jeg hadde selv kontakt med BUP da jeg var rundt 16 og det var både og. Har du en god psykolog, som du føler tillitt til, som kan hjelpe deg og som du har råd til å gå til, da vil jeg anbefale deg å fortsette der. Men nå er ikke jeg en ekspert. Bare tenk over det.
Når man skal jobbe med seg selv, uansett årsak, da er tillitt utrolig viktig. Nå vet jeg jo ikke grunnen til at du har det tøft, og heller ikke hvor gammel du er, men hos BUP kan man bare gå til man fyller 18. Hvis man er såpass dårlig at man er suicidal, da kan man trenge en terapaut over lengre tid.
Psykologer som arbeider under BUP eller DPS eller andre psykologer med trygderefusjon er faktisk lovforpliktet til å sette diagnoser på pasientene sine. Hvis de ikke gjør det får de ikke penger for denne. Psykologer og andre terapauter (gestalt, psykoanalyse osv) får ikke noe tilskudd for pasientene sine og dermed trenger de ikke å sette diagnose.
Men selvsagt, noen diagnoser er lettere enn andre. Man trenger ikke bli "stemplet" fordi man har en diagnose, man kan f.eks få : deprimert, suicidal, panikkangst, generall angst, osv. Dette er noe man kan bli helt frisk av og det trenger heller ikke ta lang tid, hvis man får riktig hjelp.
Så har man de kanskje litt tyngre diagnosene, som dissosiative lidelser, posttraumatisk stress lidelse, personlighetsforstyrrelser, bipolar osv.
Mange av disse kan man også bli helt frisk av, eller lære seg å leve med, slik at man har et bra liv.
Ikke la deg forskrekke av ordet diagnose. Det er ikke mer skummelt enn at fastlegen sier at du har influensa, kyssesyken, osv. Men det er lett å bli skremt hvis man ikke vet noe om det og er redd for at man ikke vil bli frisk.
En siste ting, jeg syns det er flott at du vil lære mer om overgrep og hva det gjør med dem som blir utsatt for det. Det er viktig å ikke være redd temaet, det er viktig å snakke om det, for å bryte ned tabuer, men vi er ikke ofre, vi var det en gang, men ikke nå lengre, bruk ordet utsatt istedet. Det er viktig for oss som har opplevd overgrep å komme seg ut av den svake rollen som et offer har, det er derfor jeg sier det.
Stikk gjerne innom bloggen min om du vil. http://vvidere.blogspot.com/
Og bare spør om du lurer på noe.
Ha en fin kveld du og.