Smerten er lettest, det skal være vont å bli utsatt for overgrep....men noen ganger fikk jeg orgasme. han viste meg hvordan man tar på seg selv. jeg var kanskje 4\5 år. nytelsen er vond å tenke på. jeg likte å få orgasme. Nytelsen gjør meg flau å usikker, den gjør at jeg skammer meg mere over det som hendte,den er virkelig tabu. han kom inn til meg på kveldene for å si godnatt.sa til mamma han sku lese en bok til meg. han kledde seg naken å satt på senga, kledde av meg å la fingrene sine oppå mine å viste meg hvordan . når jeg hadde fått mitt sku han ha sitt, det innebar smerte.
hvorfor er det slik at nytelsen er tabu?
nytelse under overgrepene.....
(10 innlegg) (6 deltakere)-
Taushet er overgriperens beste venn....Skrevet for 7 måneder siden #
-
Hei Pernille.
Jeg har ikke noe godt svar å gi deg, annet enn min egen erfaring og om det er riktig, aner jeg ikke. Overgriperen min, som skjedde da jeg var 14 år, var slik du beskrev din. Han fikk meg til å ta på meg "utfordrene" klær og viste meg hvordan man fikk orgasme. Både med munnsex og fingre..
Jeg ble også utsatt for overgrep da jeg var liten, av verre karakter enn det jeg opplevde i ungdommen og jeg husker ikke like mye av det.
Men i dag har jeg store problemer med nærhet og sex. Og jeg har funnet ut at det som plager meg mest under ett samleie, er da jeg normalt sett skulle ha gitt uttrykk for nytelse. Det klarer jeg ikke og blir direkte flau om jeg skal komme til å vise det. Derfor må alt være mørkt...
Jeg tror årsaken til det, er at min overgriper viste meg "nytelse" om man kan kalle det det og mot min vilje, men alikevel oppdaget jeg en nytelse av det. Derfor krymper jeg meg den dag i dag når min samboer gjør noe av det samme, som jeg egentlig skulle ha syns vært godt. Men jeg opplevde at hjernen og kroppen var på kollisjonskurs, de ble ikke enige om hva det gjorde meg. Det er en blandet følelse av nytelse og vonde minner som gjør dette så forferdelig flaut for meg.
Jeg tror det er lettere å forholde seg til den biten der du opplevde smerte, for det er noe fysisk, som hjernen og kroppen er fullt enige om hva er, og hva det ikke minst gjør mot deg.
Jeg vet ikke om dette var til hjelp, men den tanken har jeg gjort meg om mine egne opplevelser.Pia
Skrevet for 7 måneder siden # -
Hei Pernille og Pia
Når folk tenker på overgrep, tenker en fysisk smerte. Nytelse er ikke forbundet med overgrep. Men jeg har skjønt at det er feil. Og det å kjenne nytelse under et overgrep, gjør skyld og skam så utrolig stor. Jeg vrir meg her jeg sitter nå, i skammen over å ha kjent nytelse i overgrepene jeg er utsatt for. Og den fysiske smerten jeg kjente, den gjør meg på en måte godt i sjela. For den fysiske smerten gir meg ikke like stor skyld og skam som nytelsen gjør. Da er det ikke noe forunderlig at sex ikke gir den samme gleden som voksen. En forbinder nytelse med noe skamfullt, dermed blir sex vanskelig nå.
Jeg er enig i det du skriver Pia, at kropp og hjerne er i kollisjonskurs. Kroppen reagerer automatisk på stimuli, det er slik kroppen vår er bygd opp og fungerer. Og når stimulien er god, vil kroppen automatisk søke det gode. Samtidig vet hjernen at det som skjer er galt. At settingen ikke er riktig, at noe ikke stemmer, at det som skjer er "hemmelig" og ikke skal fortelles videre. Der tror jeg det tabubelagte kommer inn...skammen over å kjenne nytelse for noe som er er galt.
En klapp på skuldra til oss alle tre som klarer å sette ord på akkurat dette temaet.
Skrevet for 7 måneder siden # -
Hei damer, er så utrolig glad dere svarte på denne.....det er godt å prate om det som er vanskelig. TUSEN TAKK ! jeg har vært sammen med samme mann i 10 år nå, sexlivet vårt har vært oppog ned ..hehe(flau). jeg føler jeg er to personer når det kommer til sex, den ene er den ville å gale,med på alt å tar kontrollen.... den andre er sjenert å redd, skamfull å usikker. jeg har aldri hatt problemer med å få orgasme med mannen min...men jeg har problemer med å være tilstede som meg. føler jeg endrer personlighet når vi skal\har sex. da kommer den ville å gale personen frem....å det er ikke meg liksom. når jeg er meg er jeg den sjenerte ikke med på noe personen. tror mannen min foretrekker den ville å gale, men det gjør ikke jeg..da er jeg på en måte tilbake til overgreps situasjonen. vanskelig tema...
Skrevet for 6 måneder siden # -
Det å være bevisst og ha selvinnsikt i de vanskelige tingene når man er utsatt, tror jeg er nøkkelen til å få det bedre med tiden. Sex er et vanskelig tema, både det å snakke om det og kanskje for noen, til og med tenke på det. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver pernille. Det å ta en slik "rolle", sette på seg en maske, er nok en form for forsvarsmekanisme når man ikke riktig vet hvordan man skal oppføre seg. For oss er det vonde minner og følelser som ofte trigger disse "rollene" frem. Jeg blir ofte litt hyperaktiv og tuller mye når jeg skal være intim, og vil ha sexen fort overstått som regel. Når situasjoner oppleves som flaut, velger jeg å bli en "klovn" for og ikke avsløre meg for samboer. For jeg vil ikke at han skal skjønne hva jeg tenker og føler rundt dette, det blir for tøft for meg.
Men jeg ser at jeg bærer slike masker ellers også, da i situasjoner som jeg MÅ opptre "perfekt" ellers vil jeg komme til å få spørsmål fra andre rundt meg, om hvordan jeg har det, og da gjør jeg meg sårbar. Noe som for meg føles farlig dessverre...
Jeg bruker å tenke, at om vi ikke tok disse "rollene" så hadde vi fått så mange vonde inntrykk og følelser å bearbeide på en gang, at kroppen ikke hadde taklet det.Så uansett hvor dumme disse maskene er, så forsvarer det oss psykisk også. Men håpet mitt er at under psykoterapi, skal jeg klarer å bli trygg og kanskje en dag legge fra meg en og en maske, sakte men sikkert. Og tilslutt så kanskje jeg har klart å finne frem følelsene som oppstår i slike "flaue situasjoner" i stedet for å fortrenge de med hjelp fra maskene...
Bare en tanke jeg har i hvert fall..Skrevet for 6 måneder siden # -
Det kroppen kjente ville ikke jeg kjenne etter som e beskrev i diktet "Ligger der bare"... Men e skal ikke nekte for at den "gode" følelsen var der, men jeg fortalte hver gang til meg selv "dette er den normale kroppen sine følelser, men det han gjør er galt" få han til å slutte! Hvorfor bror, hvorfor mamma og hvorfor eks? Jeg tok ringen av fordi jeg IKKE ville mer... Jeg vil ikke ha noen mann noe mer! Tenk på MEG jeg sier ifra NEI JEG VIL IKKE! Venner, men ingen intimitet d takler jeg ikke!
Dette her var litt utenfor diskusjonen, men de sanne reaksjonene som kom ut av meg etter at jeg har lest hva dere har skrevet. Jeg strever fortsatt som dere ser, å bli fri...
Lev idag, lær fra gårsdagen og la morgendagen bli en god dag
Skrevet for 6 måneder siden # -
Jeg føler de var som om kroppen sviktet meg, når di klarte å stimulere meg til orgasme. Og de gjorde di hele tiden. Di brukte mye slikking, som er en veldi sterk stimuli. Jeg måtte overgi meg. Jeg følte de som om jeg gav di rett i at jeg likte de. Og de var jo sant.Kroppen er skapt til å nyte dette. Jeg likte de, selv om jeg hatet de.Forvirrende. Tror de at de er så forvirrende , gjør de så utrolig vanskelig og vondt å jobbe med. Hadde de bare vert vondt, hadde de vert enklere.
lyset er sterkere enn mørket!Skrevet for 4 måneder siden # -
Helt sant verdifull...føles som kroppen sviktet der det gjaldt mest...når det gjaldt mest...å det er så vondt å forvirrende å være barn da...man skjønner jo ingenting av det som skjer.
Skrevet for 4 måneder siden # -
Husker det ble skrevet et innlegg om dette for en god stund siden, det heter "følelser og skam." Er et fryktelig vondt og vanskelig tema dette her. Kanskje noe av de vanskeligste sidene ved overgrep.. For smerte kan man liksom tåle, jeg kan ihvertfall det, men når kroppen svikter på denne måten, da blir helt ufattelig å takle det..
Men godt å vite at man ikke er alene om disse tingene!
Skrevet for 4 måneder siden # -
enig. Smertene er ikke di verste. de går ann å håndtere. men skammen er grusom.
Skrevet for 4 måneder siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.