Som jeg skrev til deg over, SMI driver ikke med behandling eller terapi, dermed blir det ikke å koble flere behandlingsmetoder sammen, det blir at forskjellige støttepersoner jobber mot samme mål: at du skal få det bra!
Skjønner at du er knyttet til behandleren din og ikke vil slutte, men hvis du tar kontakt med SMI, da kan du knytte noen kontakter der også, som kan hjelpe deg oppi dette her. Da kan du ha noen å dele tanker med, noen som vet hva som ofte er god fremgangsmåte i forhold til overgrep og bearbeidelse. De kan også hjelpe deg å snakke med behandleren din om hva som er best for deg. Jeg hadde min kontakt på SMI med i mange samtaler hos mine forskjellige behandlere. Da hadde jeg bak meg, som jeg visste at sto på min side, som kunne backe meg opp i det jeg selv visste var bra for meg.
Kognitiv terapi, som det høres ut som om du får, er veldig bra. Jeg har selv fått det, noe som hjelp meg masse. Det var mye hjelp i det, jeg fikk verktøy for hvordan håndtere tanker, følelser og hverdagslige problemer. Men kognitiv terapi fungerer ikke som eneste behandlingsmåte når man har overgrep i bagasjen. Det kan være bra som en tilleggsform, eller før/etter, men ikke i stedetfor. For man MÅ ta tak i de faktiske problemene og historien sin, alle følelsene og reaksjonene som følger med.
Jeg tror alle som har opplevd overgrep vil si akkurat det samme som deg, nemlig at det var jo ikke så alvorlig, det de har opplevd er kanskje ikke overgrep, kanskje de egentlig ville det selv, kanskje sa de ikke nei, osv osv. Vet du hva dette er? En forsvarsmekanisme, det er bagatellisering og fornekting. Og det er noen man måtte ta i bruk som liten for å takle det som skjedde.
Det er faktisk også veldig vanlig å kjenne sin overgriper, like personen, kanskje også være glad i ham/henne. Og det er det som gjør overgrep så ufattelig vanskelig, fordi det er så uhorvelig mange følelser å forholde seg til. Det hadde vært enklere å forholde seg til det hvis personen var en fremmed, en man ikke kjente og en man ikke likte i det hele tatt.
Jeg strevde veldig masse med akkurat de samme følelsene du sitter med nå, da jeg startet denne prosessen. Jeg har to overgripere, mine søsken. Og jeg fortrengte det som skjedde, i mange, mange år. I ettertid av overgrepene hadde jeg ett tett og nært forhold med spesielt den ene overgriper. Da jeg begynte å huske fikk jeg sjokk og det eneste jeg klarte var å gjøre som du, bagatellisere og fornekte. Jeg kunne ikke ta inn over meg at en jeg var glad i hadde gjort sånt, det gikk ikke!
Og som jeg har skrevet før, overgrep handler ikke om alder på utsatt/overgriper, det er uvesentlig. Overgrep handler heller ikke om at det skal ha skjedd sånn og sånn for at det skal bli "alvorlig." Når det kommer til overgrep, da er ALT alvorlig. Alt som handler om at en annen går over dine intimgrenser, basert på overgripers behov. Det handler heller ikke om at man skal ha sagt nei, for veldig ofte i slike situasjoner, da vet man at det ikke er mulig, kanskje man fryser til, eller man dissosierer (hørt om det uttrykket? det kan du lese om i bloggen min) Og man må lytte til følelsene sine i etterkant, har man store skam/skyld/smerte- følelser, da er det et tegn på at kroppen har opplevd hendelsen som et overgrep, også selv om man var helt/delvis med på det. Kroppen kan også "like" et overgrep, uten at hode og en selv vil det. Man har ikke kontroll over slike instiktive følelser. Det betyr ikke at det ikke er overgrep eller at det er mindre alvorlig.
Skjønner at det er tungt og veldig vondt dette her. Er så glad for at du klarer å sette ord på det her inne, håper du fortsetter med det.
Klemmer fra meg =)