Etter at jeg sto frem med å ha blitt utsatt for overgrep som barn, merker jeg at de slektningene som står overgriper nærmest bruker alle anledninger til å skryte av han. De passer på å nevne han hver gang jeg snakker med dem, og de nevner alltid alle de gode gjerningene som han gjør for andre. Og etter at overgriper ble konfrontert og andre ble informert om det som hadde skjedd, begynte han selvfølgelig å oppsøke slektningene oftere og gjør mange tjenester for dem som han ikke gjorde før.... han prøver å knytte sterkere bånd, noe som i mine øyne virker kvalmt. Men det er vel en naturlig reaksjon for en overgriper som har blitt avslørt.
Hva tror de egentlig, når de snakker så mye om han? Tror de jeg skal få bedre følelser rundt at han misbrukte meg, fordi de skryter av han nå? Tror de at jeg skal gi han en stjerne i margen fordi han hjelper andre nå?
Jeg har tenkt på han og det vonde han gjorde mot meg, nesten daglig i 30 år! Jeg våkner den dag i dag med mareritt om det han gjorde. Jeg prøver alt jeg kan å IKKE tenke på han. Forstår de virkelig ikke det?
Er det flere som opplever det samme? Går det an å si fra om at man helst ikke vil at de nevner vedkommendes navn eller hva han driver med nå om dagen?