Har hatt sikkert borti 20 behandlinger med EMDR nå, og 2-3 ganger har jeg kjent den vonde følelsen som man skal fokusere på, har oppløst seg under behandling,ofte så minsker det vonde.
Så går det 14 dager så er den litt tilbake som oftest, men fortsatt mindre enn den var, kanskje....
Det tror jeg har noe med at jeg ikke klarer å slappe skikkelig av under behandlingen.
Så om det er EMDR behandlingen i seg selv som har hjulpet eller om det er at jeg har lest,lest og atter lest og blitt fortalt mye om overgrep,senskader og reaksjoner fra behandler, det er jeg fortsatt usikker på.
Jeg tror kanskje det er kombinasjonen
Det jeg er med på er forsøk på EMDR for mobbeofre/overgrepsutsatte, så jeg er forsøkskanin
Jeg vil tro at EMDR har fungert bedre om det hadde vært endel rene samtaletimer før denne EMDR behandlingen hadde startet.
For jeg har fått et lite inntrykk av at når jeg er skikkelig anspent så er det vanskelig å få EMDR til å fungere 100%, på meg vel og merke.
Sånn som en behandlingstime fungerer for meg er det slik:
fortelle om problemer som jeg føler er verst der og da .feks kanskje vært mye unnvikende den siste tiden.
Da skal jeg lukke øynene og fokusere på den vonde følelsen og prøve å spore den tilbake første gang jeg kjente den.
Når jeg har kommet til denne "roten" så skal jeg fokusere på den vonde følelsen,som oftest sitter i brystet.
Da må jeg si hvilken nivå følelsen ligger på: 1 til 10, der 10 er verst.
Da begynner behandleren å banke meg med hendene/fingertuppene rett over knærne, og da skal den vonde klumpen
bli mindre og forhåpentligvis komme helt bort.
Etter en runde på ca 5 min med denne bankingen stopper vi opp for å finne ut hvor på skalaen vi ligger nå.
Og når jeg nå tenker meg om, så daler følelsen på skalaen faktisk
,altså mindre vond der og da.
Normalt så bruker man fingrene foran øynene(beveger) på EMDR, men det klarte jeg ikke, så banking ovenfor knær skal også fungere like godt.
Jeg føler ikke at jeg blir hypnotisert av denne behandlingen nei.
Jeg har tatt i bruk teknikken på egenhånd,noe som jeg har fått beskjed om å gjøre.
Da er jeg mere avslappet,og av og til fungerer det.
Da sitter jeg eller ligger og tenker på den vonde følelsen med øynene lukket. Da fører tankene meg som oftest bak i tid, og jeg fokuserer på den vonde følelsen og banker forsiktig over knærne.
Rett tempo på bankingen er viktig har jeg funnet ut,ikke for fort ikke for sakte og passe hardt.
Det rare er at når jeg gjør dette, så "koker" hodet etter en stund,akkurat som feber,men ikke ubehagelig.
Så det er jo tydelig at prosesser blir satt i gang i kroppen med dette.
Har også prøvd og fokusert på røyk på det samme viset og fulgt med på denne vidoen jeg linker til,
men har ikke forsket nok der til å uttale meg om noe resultat der.
http://www.youtube.com/watch?v=w02AkyaNAYY&feature=related
Det står mere om EMDR her:
http://www.emdrnorge.com/EMDR/index.html
Skrevet for 1 måned siden
#