Kjenner det i halsen, eller kanskje jeg sku si, kjenner DEN i halsen...vanskelig å puste, må konsentrere meg om å trekke pusten ned i magen...Smaken er der enda, i hodet mitt så klart..men likevel!! kjenner den sure lukten, kjenner smaken av det våte klisjete ekkle varme greia som kommer , prøver å spytte det ut...men han kliper rundt munnen min til jeg svelger det ned. brekker meg, men han holder for nesa å munnen så det presses ned igjen.
Flashback heter det....ptsd...å gjennoppleve fortiden i nåtiden...ekkelt...fælt..skummelt...vanskelig !!
Kjenner det i halsen
(10 innlegg) (5 deltakere)-
Taushet er overgriperens beste venn....Skrevet for 1 år siden #
-
Finner ikke ord...kun ubeskrivelig grusomt
*klem*Skrevet for 1 år siden # -
Jeg har det også sånn.Det er så mye som trigger meg.Bløtkokt egg f.eks tåler ikke synet eller konsistensen av hvitten.Hull i kjøkkenhåndklær:da jeg var liten ble jeg helt hysterisk om jeg tok i et slikt håndkle,(de syntes jeg var vanskelig...og ble selvfølgelig sinte på mine utbrudd.)hull i sokker hvor tærne kommer gjennom...
Svett,klam hud eller sminke/krem på ansiktet:Listen er lang.(har problemer med å vaske meg fra livet og ned,må tvinge meg å huske på det,ellers glemmer jeg faktisk å gjøre det...Er en voldsom kamp:orker ikke alltid...Fryktelig vondt å komme med dette...men jeg må ...håper det er OK)
Vanskelig å trenge til bunns i dette her...har så mange "blindsoner"i hodet.Lykke til,til deg/dere,meg.Skrevet for 1 år siden # -
triggere er slitsomt....egentlig så er all mat trigger for meg...men mat må man ha,så jeg jobber hardt med å klare å spise. heldigvis så er det kun i perioder det er helt umulig. det jeg ikke klarer overhodet er tykke pølser...de er så frastøtende å ekkle at der stopper det helt opp. noen drikker er umulig, som varm melk,spesielt med honning eller hvitløk i , te, melk i kaffen....lukten av sprit setter og hele karusellen i gang...lukten av tigerbalsam...vaselin i de gule runde boxene...ååååh mye mere, håper en dag å i hvertfall tåle å se det,lukte det om en ikke smake på det!! alt sitter jo i hodet!!
Skrevet for 1 år siden # -
Kjenner meg så godt igjen i mye av det dere skriver. Husker jeg ble så redd når dette kom opp, for jeg var ikke forberedt på at disse tingene kunne ha skjedd. Fikk enorme problemer med å spise, var innlagt da og de ansatte skjønte ikke bæret av hvorfor jeg plutselig ikke ville ha mat, men ingen som turde å snakke med meg om det. De tilbød meg yougurt og energidrikk(drikkeyougurt med ekstra proteiner) men jeg taklet ikke det heller. Gikk ned ti kilo på to uker.
Min kjære kusine/venninne ble bekymret hver gang vi var sammen, for jeg spiste ikke godterier engang. Jeg klarte ikke å forklare at alt som var inni munnen ble til noe ekkelt og vemmelig gusj.Til slutt klarte jeg å snakke med hun fra SMI om det. Hun gjentok gang på gang at jeg måtte minne meg om at idag, nå, i året 2010, da var jeg voksen, trygg og at der faktisk ikke var noe ekkelt i munnen min, det var bare mat. Og mat er ikke farlig. Jeg skrev opp lapper og hang rundt på rommet mitt i avdelingen, der sto det enkle ting som 2010, mat er ufarlig, der er ingen ting i munnen din nå, osv.. Og sakte men sikkert gikk det nesten helt bort. Skal ikke lyve å si at alt er bra, men det er mye bedre.
Tror det er viktig å snakke om det, mye!! Til noen som forstår.. Jeg håper dere har en sånn person, jeg hadde ikke klart det uten hun fra SMI, selv om jeg faktisk var innlagt, de på avdelingen tok ikke tak i det, brydde seg ikke. Emnet ble for skummelt.
Ja tror å det er kjempeviktig å ha en å prate med, en som skjønner...har desverre aldri turt å snakke om disse tingene, bare skrevet å skrevet.....men kjenner det virkelig er på tide å åpne opp!!!
Dette er jo også et fryktelig vanskelig tema.. Og man vil ikke sjokkere eller skremme og man er redd for hva vedkommende vil tenke om deg. Man vet jo hva man tenker om seg selv, hva vil ikke andre tenke da? Slik har jeg det ihvertfall.
Jeg klarte jo ikke å snakke med de i psykiatrien, selv om jeg var innlagt og selv hvor mye de presset. Men hun fra SMI klarte jeg å si det til, fordi jeg visste at hun ville tåle det og hun ville forstå mine ikke særlig fullendte setninger. Jeg trengte ikke si så mye, for hun skjønte veldig fort hva jeg mente. Dermed ble det enklere, for da kunne hun spørre meg og jeg kunne svare med enkle ja/nei svar.
Det var fryktelig skummelt iblant, men for en utrolig lettelse å få det ut! Plutselig kunne jeg puste litt igjen!!
Alle må finne sin vei, er ikke sikkert at min måte passer for andre, men det må ut tror jeg, på en eller annen måte!
Takk at du skriver.Får så vondt av deg Pernille. Kjenner meg i gjen. Hjelper å lese. Men æsj, ååå.. Å.det er så ekkelt. Vanskelig å snakke om. Kjenner de snører seg i halsen når jeg leser...
Melk som har stått framme er verst, syns jeg.Kaffi m melk,sur melk og alt som minner om de.. å ,de er så grusomt. Ellers er vaselinboksen, spenolflasken- den gule me rød kork ekkle minner. orker ikke tenke på de. Enda mindre ha de i hus.lyset er sterkere enn mørket!Skrevet for 1 år siden # -
Hei igjen!
Spenol,var ikke den plastflaska hvit med blå skrift og blå kork?Husker den slik...
Ellers skjønte jeg plutselig hvorfor det har vært helt grusomt for meg når folk smører smør på brødskiva og noe smør kliner seg ut på fingre,har blitt helt hysterisk...Det er selvfølgelig vaslin som har blitt til smør om dere skjønner logikken!
Jippi:nå la den gåten seg på plass...Skrevet for 1 år siden # -
Joda, spenol er hvit og blå nå. Men på 70 tallet var den gul, med rød kork.. Å kjenner og igjen det meg smør på skivene, og smør på fingrene.Liker ikke smørre meg inn med fuktighetskrem...
Skrevet for 1 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.