Viktig å klare å se sammenhenger. Er noe jeg jobber mye med. Har vært så utrolig forvirret over at jeg har hatt det vanskelig hele livet, at jeg måtte finne ut hvorfor! Så når jeg reagerer på ting, så spør jeg ofte meg selv hvorfor. Og sammen med hun fra SMI prøver jeg å finne den røde tråden bakover, slik at jeg kan forstå meg selv bedre. Tror man bedre kan hjelpe seg selv til å få det bedre også, hvis man ser disse sammenhengende. For hvis man vet hvorfor, da kan man i mange tilfeller gå videre til å gjøre noe med reaksjonen. Men det er også en prosess, som noen ganger tar lang tid.
Ta et eks, jeg sliter i perioder med mat (har ikke noen spiseforstyrrelse) det er ekkelt å ha mat i munnen, spesielt noen typer mat. Jeg skjønte ikke hvorfor. Jeg snakket mye med hun på SMI om det og så kom plutselig minnet frem.. Følelsen av å ha noe i munnen, noe fryktelig ekkelt noe, følelsen av å bli kvelt.. Der fulgte sterke reaksjoner, jeg klarte nesten ikke å spise i det hele tatt, gikk ned 10 kilo på litt over to uker. Så klarte jeg å snakke med hun fra SMI om det. Fikk beskjed om at det var normalt å reagere slik på slike minner. Fikk satt ord på minnene. Deretter måtte jeg jobbe meg gjennom det. Måtte minne meg selv om at vi var i 2010, at jeg var voksen og trygg. Måtte si til meg selv at der ikke var noe i munnen som var ekkelt nå, og hver gang jeg tok mat i munnen måtte jeg si til meg selv, "det er bare mat, mat er ikke ekkelt og ikke farlig" Jeg hang også opp lapper rundt i rommet, hvor jeg skrev ned alt dette, for de gangene jeg ikke klarte å si det til meg selv, da kunne jeg lese på lappene og få det inn på den måten.
Nå hoppet jeg kanskje over til et annet tema underveis, var ikke helt meningen. Ville bare vise deg den røde tråden som har hjulpet meg. Og også si litt om hvor mye man faktisk kan hjelpe seg selv. Som SMI sier, "evnen til å heles ligger i personen selv" selvhjelp er utrolig viktig, man må virkelig jobbe med seg selv for å få det bra.
Jeg håper han en gang får se diktet ditt og at du da er glad nok i deg selv til å slippe ham inn!