Ingen minner, bare fornemmelser.
(4 innlegg) (3 deltakere)-
Hva når man ikke kan huske noe overgrep, men hele tiden går med fornemmelsen av at noe er skjedd? Følelsen av å være skitten, samme hvor mye man vasker seg, ikke en gang sprit kan få meg ren. Redselen for nærhet, sex og menn. Ubegrunnet vil kanskje noen si, men jeg føler det ! Hvordan kan man få svar, et "ja" eller "nei" for å komme seg videre. Finnes det en måte å få svar på?Skrevet for 4 år siden #
-
Alle har vel i visse situasjoner en slags frykt for situasjonen, og føler at man må trekke seg unna. Noen ganger er dette basert på menneskelige instinkter. Andre ganger kan det være at underbevisstheten "skjermer" deg ved å gi kroppen signaler som frykt eller engstelse. Akkurat hva som spiller inn hos deg er det helt umulig å gi et direkte svar på. Men slike følelser er jo absolutt noe som er vanlig hos personer som har blitt utsatt for noe krenkende eller opprørende, enten det gjelder seksuelle overgrep eller andre traumatiske hendelser. Spesielt er dette sett i sammenheng med PTSD (post-traumatisk stresslidelse), hvor man ofte fortrenger svært grusomme minner (spesielt om overgrep) rett og slett som en overlevelsesstrategi. Hos enkelte kan slike minner forbli fortrengt resten av livet, mens hos andre kan det komme gradvis fram, særlig når man opplever nye situasjoner som kan minne om den hendelsen man har fortrengt. Hvis du føler at fornemmelsene plager deg så er mitt råd at du bør prøve å finne ut av det. Med hjelp er det hos de fleste mulig å "gå tilbake" i minner. Dette kan være til stor hjelp for mange, ofte kan man finne en slags årsak eller opprinnelse til egne følelser og frykter. Et klinkende klart "ja" eller "nei" er det neppe mulig å få, men du vil kunne komme et godt stykke på vei... Hjelp for å finne ut av slike fornemmelser kan du best få hos en profesjonell terapeut. Fastlegen hjelper deg med en henvisning, men du må nok beregne noe ventetid i det offentlige. Senter mot Incest har også egne tilbud uten behov for henvisning, de er svært hjelpsomme og har dyktige fagfolk som er godt kjent med slik problematikk. Håper dette svaret var til noe hjelp.Skrevet for 4 år siden #
-
Hei wild-child. Det finnes sikkert ingen fasit for hvordan du skal få svar på dine fornemmelser, men vil si litt om hva som hjalp dattera vår. Hun hadde det omtrent sånn som du og det som fikk henne til å innse at det var overgrep hun hadde i bagasjen var i første omgang behandling hos psykomotorisk fysioterapeut. Etterhvert fikk hun også plass ved traumebehandlingen på Betania Malvik og det har vært til uvurderlig hjelp. Etter å ha vært ute av arbeidslivet i ca. 1 1/2 år er hun nå kommet igang igjen. Ønsker deg masse lykke til! Klem
Skrevet for 4 år siden # -
Takk for svar Admin, og Mamma =) Og ja, det er nok ikke lett å få et klinkende klart "ja" eller "nei" som jeg ønsker å få. Ptsd er en diagnose jeg har hatt i noen år nå, men den ble ikke satt som følge av traumer etter overgrep. Ptsd ble satt ut fra konkrete vonde hendelser i de sene tenårene, som jeg i etterkant slelt veldig med. Jeg hverken tør eller klarer å snakke med noen om det. Om min frykt for at det kan ha skjedd, om fornemmelsene, om hvordan jeg oppfatter et voksent seksuelt liv som noe helt absurd og fullstendig unormalt. Nå er jeg voksen selv, jeg burde visst bedre. Jeg prøvde en gang, å snakke om det. Da opplevde jeg at personen jeg hadde navngitt som overgriper ble mer skjermet og tatt hensyn til enn meg, fordi personen på det tidspunktet nylig var dødd. Siden den gang har jeg aldri klart å tatt det opp igjen. Og dessuten tror jeg ikke det var h*n, jeg føler ikke det er riktig. Likevel undres jeg jo over hvorfor jeg en gang har sagt det er h*n for så å fortrenge det også, at jeg sa det. Som lite barn hadde jeg ofte urinveisinfeksjoner, som åtteåring hadde jeg fæle "tvangstanker" om sex, tanker et barn ikke skal ha. Som ung voksen kunne jeg bruke gutter som en måte å skade meg på, og som mer ung voksen nå klarer jeg ikke nærheten, selv om det er et savn og jeg ønsker å klare det. Ofte tenker jeg, hva i alle verden er galt med meg....Skrevet for 4 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.