Jeg har på sett og vis karet meg gjennom de 18 årene jeg har vært yrkesaktiv, avbrutt med langtidssykemeldinger og fødselspermisjoner og ulønnet permisjon. Det har vært av og på, av og på, og ingen på jobb har visst hva jeg egentlig har slitt med, ikke legen min heller.
Nå som jeg har stått frem og fortalt alt, har jeg blitt sykemeldt og legen min sier at jeg ikke skal tilbake til jobb før jeg føler at jeg er klar for det. Sånn som det føles nå, kjenner jeg at det blir lenge til. Veldig lenge. Jeg har nok med å ta meg av barna mine, hjemmet vårt og pleie forholdet til mannen min. I tillegg trenger jeg egentlig 100% av all energien min selv, til å bearbeide, til å komme meg gjennom dette og komme meg på føttene igjen.
Dere som har erfaring med å være sykemeldt, og over på avklaringspenger, rehabiliteringspenger eller alt hva det heter: hvordan fungerer det egentlig i forhold til vår problematikk? Hvordan takler NAV det når en person har så mye å stri med at man ikke makter å gå på jobb? Gjør de noen spesielle tiltak? Legger de mye press på en? Og hvordan blir det økonomisk når man har vært sykemeldt de 12 månedene som man kan?
Kan noen gi meg litt informasjon om dette, vær så snill?