Hvor lenge FÅR vi gå i behandling?
(8 innlegg) (5 deltakere)-
Jeg føler meg som en kasteball. Opp gjennom livet har jeg vært til behandling hos psykolog, fysioterapeut, psykomotorisk fysioterapeut flere ganger og kan vel også si mange ganger. Men som regel med års mellomrom, da jeg i perioder ikke har orket å be om hjelp. Men så får jeg nytt mot og på nytt tru på at jeg må prøve noe, men som regel blir jeg igjen skuffet og føler meg avvist. Jeg synes ikke behandlingen har ¨gått over særlig lang tid i noen av oppleggene. Maks 12-15 behandlinger - og så ut av døra - dessverre, vi kan ikke hjelpe deg.Psykologen min sa nylig at han ikke kunne forsvare det økonomisk å fortsette oppfølgingen av meg. Jeg har vært der 14 ganger, de 5 første gangene gikk ut på å svare på spørreskjema som ikke var særlig relevant for mitt tilfelle. Psykologen var ute etter å finne en diagnose for meg, og det klarte hun ikke, og da er jeg tydeligvis ikke berettiget noe behandling. Å være "seksuellt misbrukt" er tydeligvis ikke noen diagnose god nok???? Jeg har følelsen av at mange i hjelpeapparatet mener at det skal gå så helvetes fort å bli bra. Og gjør det ikke det så er det bare å putte innpå med piller................ Jeg ønsker meg en behandler som kan følge meg opp over år, og som kan vise engasjement og innlevelse. Men hvor finnes disse? Jeg skjønner jeg må lære meg å stå på egne ben og ta ansvar for eget liv, men i min situasjon har jeg faktisk behov for noe hjelp på veien.Skrevet for 3 år siden #
-
Jeg går hos en psykolog som driver med psykoanalyse -noe som går over minst 2 år har jeg inntrykk av. Endelig har jeg funnet noe som hjelper meg etter å ha prøvd i årevis å få relevant hjelp. Har nå gått til henne i et par år, og regner med å fortsette med ukentlig behandlig et par år til.. Undersøk om det finnes psykologer med lignende spesialisering i ditt område, det hjelper ihvertfall meg.Skrevet for 3 år siden #
-
JO!! Å ha vært seksuelt misbrukt, er i høyeste grad go grunn nok. Psykologen din er tydeligvis litt på sykletur i jobben sin.... Men har du svart 100% ærlig på de spørreskjemaene? For det er veldig viktig.... Men uansett så er diagnosen din egnet til at du skal ha behandling...... Går du på smiso eller noe? Klem"Ta tilbake makta!!"Skrevet for 3 år siden #
-
Takk for tilbakemeldinger. Ja, ærlighet varer lengst ................ingen tvil om det. Men jeg faller liksom imellom. Det har liksom ikke vært de rett spørsmåla som har vært stilt. Spørsmåla har ikke vært relevant. Og som psykologen også sier, når jeg har prøvd meg for å antyde noe - så har hun avfeid meg etter nærmere og dyperegående spørsmål, at nei - du reagerer helt normalt du - slik er også jeg, sier psykologen. Men det er nå uvisst hvilken diagnosen psykologen har da?(he-he) SMISO? er det senter mot incest i............. Jeg bruker tidvis SMI ja, men ikke SO.Skrevet for 3 år siden #
-
Noen steder heter det SMI andre steder SMISO;) Men det er begge samme konseptet. Kanskje du skal få deg samtale hos dem, prate med dem om hvordan du har det. Har du vurdert å bytte psykolog? Det er viktig at en har kjemi med psykologen sin, at psykologen får en til å føle seg trygg....Skrevet for 3 år siden #
-
Bytte psykolog? Psykologer vokser ikke på trær alle steder ..............................så den man er så heldig å få til disposisjon må en prøve å klappe med hårene.............. You see?Skrevet for 3 år siden #
-
Hei Unikum. Jeg ble så provosert av å lese din uheldige erfaring med hjelpeaparatet. For meg blir det helt uforståelig at en psykolog i det hele tatt ordlegger seg på den måten. "At han ikke kan forsvare det økonomisk" Det er for meg helt hårreisende! Min psykolog har jeg gått til i nå snart fire år. I perioder både to og tre dager pr uke ,og uten han vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Vi har fått en så utrolig bra kjemi og han setter ting i et litt annet perspektiv, noe jeg selv ikke klarer i tunge perioder. Jeg har ikke flere ord som kan uttrykke det sjokket jeg fikk av å lese innlegget ditt, så jeg må bare råde deg til å ta kontakt med fastlegen din og forklare din frustrasjon rundt dette. Fortell hva slags informasjon du fikk og ikke minst det du skriver her, at du trenger noen som kan følge deg over tid. For det har du krav på!! Håper inderlig du får en annen løsning på dette, for det her går ærlig talt ikke an! Klem fra piaSkrevet for 3 år siden #
-
[quote=Unikum]Jeg synes ikke behandlingen har ¨gått over særlig lang tid i noen av oppleggene. Maks 12-15 behandlinger - og så ut av døra - dessverre, vi kan ikke hjelpe deg.[/quote] Jeg har opplevd det samme som deg, Unikum. Det føles som bortkastede penger og bortkastet tid for meg. Det ender med at psykologen etter noen måneder sier at "beklager, du er for velfungerende til at jeg kan hjelpe deg" Det føles helt latterlig for meg, når jeg føler null livsglede, ikke fungerer på jobb eller sosialt, har problemener med tillit og tilknytning til andre og har ønsker om å dø med jevne mellomrom. Selv om psykologene har visst om at jeg er seksuelt misbrukt, har de kun snakket om symptomene, og ikke problemene. De har prøvd å få meg tilbake til jobb, prøvd å få meg til å tøye grensene mine og slikt. Men ingen av dem har gått i dybden og snakket om det seksuelle misbruket. Vet ikke hvorfor. Jeg er gravid nå, og jordmor ville få meg inn på en "kriseplass" på psykiatrisk avdeling nå, fordi hun mener jeg har for mye å bære på alene som gravid. Men jeg takket faktisk nei. Jeg orker rett og slett ikke flere psykologer som skal fortelle meg hvor bra jeg fungerer, for så å sparke meg ut etter noen måneder. Selv velger jeg å ta tak i mine egne problemer og gå min egen vei. Og det er ikke via en psykolog på sykehuset. Jeg satser på samtaler på Senter mot Incest og alt det andre de kan tilby der, kunstterapi og psykodrama kurs. I tillegg har jeg tenkt å undersøke dette tilbudet som de har på Betania, for å finne ut om det er noe som jeg kunne blitt søkt inn på.Skrevet for 3 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.