Heisan, er ny her. Vet noen om noen undersøkelser som viser hvem som er overgripere? Jeg ser at det opereres med et svært lavt antall for incest, men et langt større antall for seksuelle overgrep. Spørsmålet er da hvor stor andel av overgrepene man vet at biologiske foreldre står bak. Og hvor stor andel som er begått av andre. Grunnen til at jeg spør er at seksuelle overgrep mot jenter ofte forbindes med en far, men jeg lurer på om dette egentlig er riktig? Er de fleste begått av en far, eller en annen mannsperson? Noen som vet?
Hvem er overgripere?
(13 innlegg) (7 deltakere)-
Skrevet for 2 år siden #
-
Jeg kan ikke gi deg noe svar på det,men jeg har blitt misbrukt av både bestemor(altså farmor) og faren min.(desverre andre og...)Og jeg er 99% sikker på at hun misbrukte(og mishandlet) ham da han var liten(enebarn)Hun var gal,helt gal.De visste det,iallafall far,men de lot henne passe storesøsteren min(1 1/2 år eldre enn meg)og meg da vi var små.Helt uansvarlig.
Skal ikke gå i detaljer.Kansje jeg skal klare å fortelle hele lidelseshistorien min etterhvert...Tøft!!!LitolSkrevet for 2 år siden # -
Jeg vet at de forskjellige støttesentrene mot incest og seksuelle overgrep fører en del statistikk over nettopp dette her. Det er kanskje enklere å kontakte de og spørre? Da vil du få et mer utfyllende svar enn her inne tror jeg.
Og så kommer det ann på hvordan du vil definere begrepet incest, om du tar den begrensede definisjonen av det, eller om du også tar med søskenincest eller andre barnet står i et nært tillitsforhold. Tro meg, det kan være like alvorlige konsekvenser om det "bare" er en bror eller en søster, enn om det er en far/mor, bestefar/bestemor.
Incest er et tabu, men innenfor tabuet er det enda et tabu, nemlig dette med kvinnelige overgripere, spesielt hos jenter, men også selvfølgelig hos gutter. Kvinner er tradisjonelt sett på som en omsorgsperson, og en som ikke gjør "sånt." Dette gjør det enda vanskeligere (ofte) å fortelle og å snakke om det, enn hvis det er en bestefar/far/bror. Fordi det er mer forventet og også akseptert. Så jeg tror det er store mørketall, fordi folk ikke tørr snakke om det. Og dermed blir jo også statistikkene skjeve.
Men jeg kan jo egentlig bare snakke for meg selv. Min overgriper er min søster, selv om hun også kan betraktes som en "reserve-mor," da hun var 13 da jeg ble født og min mor ikke klarte å ta seg av meg slik hun skulle. Så i mitt tilfellet defineres det som søskenincest. Men jeg synes det er vanskelig å skulle forholde seg til denne definisjonen. For etter loven blir alt plutselig mindre alvorlig med en gang det er søsken som gjør slikt. Og det tror jeg det er mange som kan skrive under på at det IKKE er..
Håper dette hjalp deg i din undren
Skrevet for 2 år siden # -
Min hovedovergriper er min stefar, så er det noen "venner" av han og ett par ganger hans far igjen.
Taushet er overgriperens beste venn....Skrevet for 2 år siden # -
Min mor har misbrukt meg... har strevd veldig med å inn se det.. ikkje så mange år siden eg tenkte at "det går faktisk ann" at kvinner er overgripere.. da eg hørte om en annen som hadde blitt misbrukt av sin mor.. "trodde" egentlig det ikkje "fantes", så har derfor ikke klart å se at det var overgrep,eller turd å tenke på det..for det "går jo ikkje"!!! blæ... men har jo innsett at tilslutt kunne eg ikkje feie det bort lenger..det var faktisk det det var... men tror nok at mange tenker at det skjer nok veldig skjeldent, men det tror ikkje eg, er nok store mørketall ja.. er et tabu innenfor tabuet seksuelle overgrep og incest.. fortalt en venninne at eg har blitt misbrukt, og hun spurte jo hvem av.. da eg klarte å si det lo hun først , og bare hæ?? kordan da? men var vel ikkje meningen å le, var berre en reaksjon.. er vel ikkje sånn som så mange vet noe om.. gjør det jo vanskelig å tørre å fortelle noen det.. vil de tro det liksom.. høres det troverdig ut? hm...men så er faktisk livet og verden..
Jeg ble misbrukt av fosterbroren til mor, altså min "onkel" og en nabo. syns det er grusomt at noen av dere er misbrukt av kvinner, søsken og foreldre. De må være ekstra tøft.Eg er nok litt tradisjonell der. Tenker at kvinner er mindre "farlige " enn menn. Men jeg lærer stadig..
lyset er sterkere enn mørket!Skrevet for 2 år siden # -
Er så "godt" å vite at det er flere som har kvinnelige overgripere. Selv om jeg selvsagt ikke ønsker at noen skal oppleve slike ting.. Men de fleste som har opplevd overgrep har mannlige overgripere. Og da er det så vanskelig å akseptere det som har hendt, hvis overgriper er mor, bestemor eller søster..
Nei, Verdifull.. kvinner er desverre ikke mindre farlige, de er derimot mer utspekulerte og manipulerende, for overgrepene er gjerne ikke så brutale eller så forbundet med tvang, som hvis man har mannlig overgriper. De overtaler og får deg til å tro at dette ønsker og vil du selv.. Ikke det at det ene er verre enn det andre, overgrep er forferdelig uansett..
Jeg har skrevet om temaet på nettet tidligere, og fått en del repons fra gutter/menn som har vært utsatt for overgrep fra mødre. Da "nyheten" om at mødre kunne misbruke sønnene sine, kom i mediene i 2007, dreide det seg om en årsrapport fra året før. Nettavisen hadde denne artikkelen om saken:
[url=http://www.nettavisen.no/innenriks/article1473660.ece][/url]
Jeg opplever i debatter at slike overgrep gjøres mindre farlige enn overgrep begått av menn. Jeg finner jo det samme argumentet i forbindelse med vold mot barn, etter at en omfattende undersøkelse i 2007 (NOVA-undersøkelsen) viste at mødre oftere er voldelige mot barna enn fedre.
Jeg mener det bør være helt likestilt her. Det må tas like alvorlig uansett hvem som er overgriper. Det gjelder både seksuelle overgrep og vold. Noen som har noen synspunkter på dette?Skrevet for 2 år siden # -
Ja jeg er enig med deg.Jeg ser jo hvilke senskader faren min sliter med,det er veldig lik mine(men jeg er ikke overgiper eller voldelig)Han har aldri gått i dybden av seg selv,han er desverre uten feil i sitt hode.Har bare fortsatt med å reagere med vold og psykisk terror mot sine nærmeste.Han er et dypt ulykkelig menneske veldig preget av sin fortid.Dypt tragisk!!!(og unødvendig!)Fra Litol
Hei Mannskampen.
Flott at du tar opp dette temaet. Er bare slik man kommer tabuer til livs. Jeg er også for likestilling, begge veier. Fins masse bra menn der ute, mange gode fedre som hadde gjort en like god eller kanskje bedre jobb enn mange mødre mødrene. Desverre er det liksom slik, at barn "skal" bo med mor. Hadde jeg selv fått valgt da jeg var liten hadde jeg bedt min far om å kaste ut min mor og fått henne til å holde seg unna. Hadde hatt det mye bedre med en alenepappa.. Desverre er det veldig sjeldent opp til barna..Overgripere finnes overalt, desverre, de har begge kjønn, har alle aldre og ikke minst, det er like alvorlig og får like store konsekvenser for den utsatte uansett!!
Stå på videre!
Takker for positive tilbakemeldinger. Det er deler av forskningen på vold og seksuelle overgrep mot barn som dessverre har store huller, slik jeg ser det. Det finnes masse materiale om mannlige overgripere, men svært lite om kvinnelige. Det kan også være vanskelig å nå fram med mistanker om overgrep dersom man har "feil kjønn" (er pappa), og overgriperen (vold eller sexovergrep) er kvinne (mor).Dette er jeg opptatt av, fordi manglende fokus på denne ene siden av problematikken vil være et svik mot mange av de som utsettes for overgrep.
Når det gjelder seksuelle overgrep, der det viser seg at en tredjedel av guttene som blir misbrukt, kanskje flere, faktisk misbrukes av en kvinne (oftest mor), har jeg spurt meg selv om det prosentmessig er så stor forskjell på antall mødre og fedre som er overgripere. Jeg tenker da på incest i den forstand at det er overgrep fra biologiske foreldre. Det er mange forskjellige overgripere, og det er mange ofre, men om vi trekker ut akkurat mødre og fedre, hvor mange sitter vi med da? Hvor mange fedre er det som misbruker sine døtre og sønner, kontra mødre som gjør det samme? Det er disse tallene jeg er ute etter, men jeg har ikke funnet noe svar foreløpig.
Dersom 9 prosent av guttene misbrukes seksuelt, og 14 prosent av jentene, kan vi ut fra opplysningene om at en tredjedel av disse guttene misbrukes av kvinne (oftest mor) finne et statistisk antall. Noen som vet om et tilsvarende statistisk antall når det gjelder jenter misbrukt av biologisk far?Skrevet for 2 år siden # -
Jeg støtter deg veldig i din søken, er utrolig viktig at det settes et søkelys mot kvinnelige overgripere. For dem er der desverre mange av! Jeg vet at blant annet SMI- Oslo fører mye statistikk, men muligens bare over sine egne brukere. Det er bare å ringe eller skrive en mail til dem og forhøre seg. De er meget hyggelige og imøtekommende. Der vil du få et bedre svar enn i det minste hva jeg kan gi deg. Men godt mulig andre her inne vet mer enn meg.
Lykke til!
De på SMISO vet vel om du spørr dem eller noen innen helsedepartementet hvis de er pålagt å føre sånn statistikk da?
Jeg er selv utsatt av søsken incest... Min bror begynte da jeg var 4 og sluttet da jeg var 21-23. Ett helt liv søkk borte...
Har selv vært utsatt av vold fra min mor som slo, også ba meg tie om overgrepene etter at jeg fortalte til henne da jeg var bare 6, og 12 år... Misbrukt av henne også værtfall grovt sviktet.
Håper du finner svar mannskampen
Lev idag, lær fra gårsdagen og la morgendagen bli en god dag
Skrevet for 2 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.