Hei Rvenn =)
Ser det er noen dager siden du skrev dette og håper du har det bedre nå.
Jeg isolerer meg også så mye som mulig når jeg har en dårlig periode. Jeg kan også stenge av følelsene mine helt når jeg har det vanskelig. Når man stenger av følelser betyr det at de følelsene som ligger bak er for vanskelige å takle der og da og er en måte å beskytte seg selv på. Hos meg så er det mye aggresjon, angst, mistillit og forakt jeg kan føle mot andre mennesker. Det handler jo som du sier om at man har fått tilliten misbrukt tidligere. I slike perioder er jeg veldig isolert og har det egentlig best i eget selskap, bortsett fra noen få helt nære som jeg stoler på. Har du slike i livet ditt Rvenn? Det er viktig å ha et godt nettverk rundt seg som kan hjelpe en gjennom disse periodene. Hvis det finnes et støttensenter for incestutsatte i nærheten av der du bor kan du forsøke å oppsøke dem. Der møter du andre mennsker i samme situasjon som deg selv og det er fin trening sosialt. Jeg forstår veldig isolasjonsbehovet ditt, men i lengden så er det ikke særlig sunt. Det er surt og bittert at man blir slik av å ha blitt utsatt for overgrep, men ikke f''en om det skal få ødelegge hele livet for det om. Du er bare 30 år og har mange gode år foran deg. Du er IKKE ødelagt og det fins alltid håp uansett hvor tungt alt virker. I forhold seksualitet så er det ikke unormalt å ikke å ha vært i forhold. Det har ikke jeg heller og jeg er 25 år. Ellers er seksualitet veldig individuelt og personlig, det kan være fint å ta opp et slikt tema med en psykolog eller hvis du begynner i en støttegruppe på et støttesenter.
Det er forum på nett for incestutsatte som heter http://www.vvidere.com. Ellers har FMSO et eget forum som jeg har hørt er ganske bra, og det er også PointsWithPurpose.
Det fins også en hjelpetelefon for incestutsatte som er døgnåpen.
Du finner linkene til alle disse sidene hvis du søker dem opp på nett.
Lykke til!
You can be as mad as a mad dog at the way things went.
You could swear, curse the fates, but when it comes to the end, you have to let go.
Skrevet for 2 måneder siden
#