Jeg skjønner sinnet ditt, Milla. Merket litt av det jeg også..
Men samtidig.. Jeg tror ikke de fleste overgripere gjør det for direkte være slem, selv om noen kanskje gjør det også, ihvertfall de som er utpreget pedofile. Jeg tror imidlertid de fleste vet at det de gjør er galt og velger å gjøre det. Man bortforklare det med at de er syke, men den klarer jeg ikke å kjøpe helt. For hvis man er syk, da må man oppsøke hjelp, eller unngå å komme i de situasjonene som gjør at man utfører disse handlingene.
Jeg vet at veldig mange som har vært utsatt, selv begår overgrep mot andre. Enten søsken, egne barn eller andre. Dette fordi de ikke har fått bearbeidet sine egne traumer og har kanskje ikke innsett på samme måte som andre at handlingen er gal. Man kan sidestille det litt med det å slå. Hvis man blir oppdratt med fysiske avstraffelser, da er det mye større sjanser for at man oppdrar sine egne barn på denne måten. Fordi man er så vant til det, det er den måten man er vant til å oppføre seg på. Galt ja, men det skjer..
Desverre er der nok veldig få overgripere som søker hjelp. Og hvis de gjør det, da gjør de det nok ikke før etter at overgrepene har sluttet, enten fordi det har blitt oppdaget at det har skjedd, fordi de blir konfrontert med det, eller fordi den de utsatte kutter kontakten og samvittigheten deres sier dem at de må oppsøke hjelp.
Men noen oppsøker hjelp, og som sagt, støttesenteret i vestfold har lenge hatt et tilbud til overgripere, både med samtaler og grupper. Og det er bra at det finnes et slikt tilbud, for da kan det kanskje gjøre at de ikke utsetter flere barn for overgrep. Men det er et vanskelig tema dette her.. Og jeg klarer som sagt enda ikke å støtte noe som hjelper overgripere.