hei,
Nå er det lenge siden jeg har skrevet her, men jeg må bare skrive igjen. Jeg skal ha barn snart og har, omsider, kommet ut med historien min til familien... Av hensyn til det kommende barnet, for at de skal forstå hvorfor det er så viktig at det ikke skal ha noe særlig kontakt med bestefaren sin...
Og jeg vet ikke, det har på en måte gått bra. Jeg er blitt tatt vel i mot, fått et nytt og åpnere forhold til moren min og søsknene mine, vi har snakka mye sammen og de forstår at det kan ha skjedd for de vet jo hvordan han er, sier de, ekstremt manipulerende, selvopptatt, drikker altfor mye, pilleavhengig osv... men hele tiden ligger dette presset på meg: at én dag må vi vel kunne leve som en samlet familie likevel. Det er sikkert egoistisk av meg, men jeg hadde, innerst inne, håpet at når hun først ser det alt sammen, ser hvordan han har skadet meg og ødelagt så utrolig mye i meg, så ville mamma tatt ut skilsmisse? For hun SER jo det, sier hun.
Men mamma fokuserer på at han har mange gode sider også og at barndommen vår ikke bare har vært ulykkelig, og at hun tross alt lever et godt liv sammen med ham. Og hun ber meg om å møte ham, for at vi ikke skal bli en splittet familie, det har jeg allerede gjort en gang med psykolog til stede og det tar ut alt av energi i meg - i forkant gråt jeg voldsomt i flere timer og da jeg traff ham klarte jeg ikke å si noen ting, konfrontere ham med noe som helst. Så jeg føler på en måte at han "vant". Selv om han sitter og later som han er lei seg over at jeg har det som jeg har det, men han mener at jeg har innbilt meg det, alt sammen. At han bare har klemt meg og vært kjærlig og at det er jeg, barnet, som har tolket det seksuelt.
Hvordan "beviser" jeg noe annet liksom??
Annet enn at hele den avgrunnen, alt det svarte, de fysiske smertene jeg sliter med og alt, alt som er så ekstremt jævlig vanskelig ikke kan komme av innbilning og faderlige, ordinære klemmer? Det er jo bare følelser og minner og ingenting håndfast.
Nå skal jeg snart møte ham igjen, fordi de ber meg sånn om det, mamma og søsknene mine, men jeg vet ikke, jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal prioritere det, jeg har en veldig krevende jobb og er høygravid og utslitt og har ikke krefter til dette, jeg har bare lyst til å fokusere på barnet og glede meg til det, og slå meg til ro med det fine i at barnet mitt skal komme.
Samtidig er det så dumt om jeg aldri får konfrontert ham skikkelig. At jeg bare stryker ham med hårene og ble stille og bare gråt og fikk ikke sagt noe skikkekelig da jeg traff ham, og at jeg lar ham komme med sin versjon uten å få noe særlig motstand.
Så kjæresten min mener at jeg ikke bør la ham slippe unna. Og han har jo rett i det.
Det er jo for gæernt.
Men jeg er så sliten...
Har dere snille mennesker her inne noen tanker i sommervarmen?
-ni