Bra du har vært åpen med samboer om bakgrunnen din,Lilo. Desverre er jo det å ha vært utsatt for overgrep noe man ikke riktig kan sette seg inn i uten å ha følt det på kroppen selv. Og når man er i et forhold, da er jo intimitet en viktig del, spesielt kanskje for mange menn.
Det er synd han ikke vil være med i parterapi.. Men siden han har vært med deg til det SMISO senteret du bruker, er der noen tilbud der til han som partner/pårørende? Har de tilbud om partnersamtaler? For jeg tror disse sentrene sitter på mye kunnskap når det kommer til akkurat dette temaet, de vet hvor mye utsatte sliter i forhold til intimitet. Og det er kanskje litt mindre voldsomt for ham å dra dit enn til en terapaut?
Hvis det senteret som er nærmest dere ikke har et slikt tilbud, så går det ann å ta kontakt med et annet. Jeg vet bl.a at SMI-Oslo har hatt en ansatt med utdanning innen sexologi. Hun er desverre i permisjon for øyeblikket, men de andre på senteret, særlig en som jeg kjenner, kan veldig mye om akkurat dette. Det går an å ringe/sende en mail dit og spørre? Og har dere ikke mulighet å dra dit, så er det fullt mulig å holde kontakt med dem pr telefon og mail. Mulig dette er enklere også, hvis din samboer ikke vil oppsøke terapaut fordi han syns det er flaut å fortelle folk rundt om det, eller at noen på hjemstedet vil se at dere drar dit. På denne måten trenger dere jo ikke si det til noen.. Ofte er det også enklere å snakke om såpass private ting over mail/telefon også?
Hvis du går inn på hjemmesiden deres http://www.sentermotincest.no/
kan du jo lese litt om deres tilbud. De skal jo ha sommerleir nå i juni(det er for sent å melde seg på nå desverre) Hvis du klikker deg videre til info om sommerleiren vil du se at det den ene gruppen de skal ha heter netopp Seksualitet. Gruppelederne er Hege Nesset og Ann Iren reierskog Bolme.
Jeg kjenner dem begge to, de er flinke, trygge damer som tåler temaet intimitet. Hege Nesset samarbeidet mye med Kine Pretorius (den ansatte med utd innen sexologi, i permisjon) og de hadde bl.a en gruppe på senteret med tema seksualitet. Derfor vet jeg at Hege er veldig trygg på emnet. Så hvis du eller andre står i stampe når det gjelder dette, da er der en mulighet at man kan ta kontakt med SMI og spørre om å få snakke med Hege Nesset eller en annen som kan veilede innen dette temaet.
Dette er jo noe å tenke på for deg også, Lillejenta, virker som om du har det på samme måte..?
Jeg vet jo ikke om dette er noe dere kan bruke, for som jeg sa i mitt forrige innlegg, jeg er nok ikke den beste til å gi råd om dette temaet. Men jeg føler med dere, det må være en fryktelig tung ekstrabelastning oppi alt sammen.. Men det er også veldig ensomt å stå i alt helt alene. Jeg har jo valgt det selv, har valgt å ikke gå inn i noen forhold, fordi jeg har visst at jeg ikke vil takle det enda. Men det jeg har jo mistet mye pga det.. Jeg beundrer derfor dere som har turd.
Prøv å husk at det ikke er deres skyld at dere reagerer slik, si til ham at det ikke er pga ham heller. Fokuser på her og nå. Som Carmen skrev, prøv å finne ut hvorfor du reagerer, snakk om det(til ham, med en psykolog, til de på SMI, her inne)og prøv å fokusere på at det var da, nå er nå. Det som skjedde da vil ikke skje nå, for nå bestemmer du selv hva du vil gjøre. Han vil respektere at man må stoppe, at et nei er et nei. Hva kan han/du gjøre slik at det ikke føles som om du er tilbake i overgrepene? Er det noe du kan si til deg selv for å minne deg om hvor du er og hva som skjer her og nå? (jeg bruker årstallet 2010) er det noe han kan si, slik at du vet at han er han og dere er nå? Du/dere trenger ikke å svar på dette, bare noe å tenke på. Kanskje tenker jeg helt feil også. Er som sagt ingen ekspert..
Klem til dere begge ihvertfall!