Nok en overgriper er tatt, ser jeg på nyhetene. jeg blir lettet over at han er tatt, at der er reist sak og at han faktisk har blitt dømt. Jeg syns jeg ser en liten fremgang, i at stadig flere blir funnet skyldig og får fengselsdom.
Men.. Fengselsstraffen hans var jo bare letterlig!! Hva betyr 1 år og 8 mnd i fengsel, mot å ha begått jevnlige overgrep mot en liten jente i tre år?? Den stakkers lille jenta har fått et traume for livet, noe hun kanskje må slite med i mange, mange år. Da er en så kort tid i fengsel ingen verdens ting!
Jeg måtte inn og lese ang straffelovene og nok en gang blir jeg sjokkert. Hvordan kan det ha seg at seksuell omgange med barn under 10 har en strafferamme på inntil 21 års fengsel, mens dersom det er snakk om incest, da kan man plutselig ikke straffe noen til mer enn 5? Er det ikke like alvorlig (og kanskje mer) dersom det er en far/mor, stefar/mor og andre meget nære slektninger som begår handlingen?
Jeg ser også at dersom det er snakk om søskenincest, da er bare strafferammen 1(!!!) år og også bare dersom den ene parten er over 18. Er det ikke slik at man blir strafferetslig tilregnelig når man blir 15 år her i Norge?
Jeg blir skikkelig sint og frustrert over disse latterlige straffene her i landet.
Når skal politikerne og myndighetene ta oss på alvor?
Har ikke barn rettigheter?
Blir helt matt av alt dette her!