Dårlig samvittighet etter å ha konfrontert overgriper...
(3 innlegg) (2 deltakere)-
Etter å ha konfrontert overgriper ganske nylig kjenner jeg at jeg sliter med dårlig samvittighet overfor han og familien hans. Han nektet selvfølgelig på alt, og jeg burde derfor egentlig være rasende på han. Men nå føler jeg altså dårlig samvittighet, og begynner å tenke de gamle tankene om at det som hendte var min egen skyld. Jeg har såpass dårlig selvtillit etter alle disse årene at jeg begynner å tvile på meg selv. Jeg kjenner at det bryter meg ned og at det ødelegger litt av prosessen min mot å få det litt bedre i livet. Jeg antar at dette er en av mange andre vanlige reaksjoner, og at det er en i rekken av mange forskjellige følelser jeg må gjennom. Det blir jo på en måte helt feil å tenke slik at jeg er den som skal ha dårlig samvittighet. Det er jo tross alt ikke jeg som har gjort noe galt her, men overgriper! Samtidig har jeg fått tilbakemeldinger fra familien om at jeg må tenke over at jeg kan "ødelegge" familien til overgriper når jeg nå går ut med dette. Men det er jo han som burde ha fortalt ektefellen sin om dette før de giftet seg og fikk barn. Så om jeg er ærlig om dette nå, så kan det da ikke være jeg som ødelegger noe? Er det flere av dere som har vært misbrukt som har slitt med dårlig samvittighet overfor overgriper etter å ha konfrontert denne med hendelsene? Huff, det er så vanskelig....
Skrevet for 3 år siden # -
Ja, jeg slet veldig etter at jeg hadde anmeldt forholdet. Jeg anmeldte det 30 år atter at det skjedde. Jeg anmeldte det på den ene siden for at jeg skulle plassere skyld og fordi jeg skulle søke om erstatning. Etter at en advokat ble med til politiet og jeg anmeldte det så brøt jeg helt sammen når jeg kom hjem. Jeg gråt og var veldig redd for at han skulle komme. Jeg smøg meg rundt hushjørnene fordi jeg var redd for at han ventet på meg. Og jeg var veldig lei meg for at jeg var nødt til å avsløre hans hemmelighet for familien. Men vet du hva. Overgriperne har brukt masse energi på å si fra seg ansvaret og til å bortforklare både for seg selv og andre. Og det er ikke det minste synd på dem!Skrevet for 3 år siden #
-
[quote=sommervind]Ja, jeg slet veldig etter at jeg hadde anmeldt forholdet. Jeg anmeldte det 30 år atter at det skjedde. Jeg anmeldte det på den ene siden for at jeg skulle plassere skyld og fordi jeg skulle søke om erstatning. Etter at en advokat ble med til politiet og jeg anmeldte det så brøt jeg helt sammen når jeg kom hjem.[/quote] Takk for svar, sommervind. Det er nå lenge siden jeg skrev dette innlegget, og jeg føler det annerledes nå. Men det hjelper ikke stort at familiemedlemmer klandrer meg for at jeg har begynt å snakke om det som har skjedd meg... Kan du fortelle litt om hvordan det gikk med den anmeldelsen? Fikk du noen erstatning? Og hvordan fikk du det etterpå, føltes det noe annerledes? Har lest litt om voldsoffererstatning fra staten. Jeg trodde det var staten som sponset det. Men etter som jeg har lest, så vil pengene bli innkrevd fra overgriper?Skrevet for 3 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.