Det her er skummelt å skrive her, er første gang jeg skriver her. Har bestemt meg for å anmelde. Overgrepene skjedde når jeg var 12 til jeg var 16. Nå er jeg 18. Skal i avhør neste uke. Gruer meg, det er skummelt. Var i et dommeravhør når jeg var 13, men jeg klarte ikke si noe, så saken ble henlagt. Jeg er redd for å ikke klare å si noe, redd for å sitte der med alle ordene inni meg, uten mulighet til å si de høyt, stoppet av meg selv fordi jeg ikke tørr å si det høyt. Fikk vite i går at avhøret skal filmes, alle sier det er en bra ting, men det føles ikke bra, det føles ubehagelig.
Avhør
(14 innlegg) (10 deltakere)-
Skrevet for 1 år siden #
-
Såå tøff du er!!!skjønner at du synes avhøret kan være skummelt,men du er tøff og sterk og eldre enn sist.og du har mange fine år forran deg...så fint om du kunne gjøre dette nå,å muligens slippe å løpe fra dette langt opp i voksen alder.stå på for deg selv amie og for ditt liv.lykke til. Heier på deg !!!!!
Skrevet for 1 år siden # -
Hei amie
Fikk så lyst til å skrive noen ord til deg. Du er jammen tøff og modig som har bestemt deg for å anmelde, skjønner at det er veldig tøft med avhør og gå gjennom hele denne prosessen, men dette skal du klare! Jeg håper også at du får god hjelp til å bearbeide traumene dine, hvis ikke råder jeg deg virkelig til å oppsøke profesjonell hjelp. Du er 18 år gammel, jeg er ganske mange år eldre enn deg, og tro meg, det er så viktig for deg å jobbe deg gjennom dette mens du ennå er så ung. Sier som lykke, ikke løp fra dette langt opp i voksen alder, jeg snakker av erfaring. Jeg har løpt i mange, mange år, og det angrer jeg på i dag. Problemene blir ikke mindre med årene, og man blir så fastlåst i gamle, dumme mønstre. Det tar lang tid å jobbe seg ut av det. Du står på terskelen til livet, grip det, ikke løp unna. Du har så mange muligheter foran deg, ikke sitt om mange år og se tilbake på det som kunne ha vært.
Jeg virkelig oppfordrer deg til å få det vonde ut og opp, så kan du begynne på voksenlivet ditt uten så tung bagasje.
Lykke til amie
Hei Amie
For det første skal du vite at det er kjempebra at du har bestemt deg for å anmelde overgrepene du har vært utsatt for. Utrolig stolt av deg!!!
Jeg anmeldte min sak for noen mndr siden. For meg er det over 24 år siden overgrepene begynte, og jeg husker ikke når de sluttet. Men jeg bestemte meg for å anmelde for å få følelsen av å få litt kontroll igjen, ta tilbake makten.
Jeg ble også avhørt med lyd og bilde, og var også redd for at det skulle bli veldig ubehagelig med tanken på kamera. Men jeg tenkte nesten ikke over kamera i det hele tatt, for det var så utrolig diskret. Det var bare et bittelite filmkamera oppe i ene hjørnet, som jeg nesten ikke la merke til. Også hang det en ledning i taket, med en bitteliten mikrofon i enden, denne tenkte jeg heller nesten ikke over. Etterforskeren hadde også en liten opptaker på bordet i avhørsrommet.(det for å forsikre seg i tilfelle den andre mikrofonen ikke skulle virke). Husk at alt er for din skyld. De er på DIN side.
Du har også lov å ha med deg noen i avhøret, dette kan skape en trygghet. Jeg hadde med meg psykologen min, da jeg hadde pratet med henne en del, men det var også mye jeg ikke hadde fortalt til henne. Du har også rett på en bistandsadvokat, det koster deg ikke noe. Alle som har vært utsatt, har rett på bistandsadvokat. Det kan være en fordel å ha med seg en advokat, da de kjenner til alle dine juridiske rettigheter, og vil hjelpe deg i forhold til det
Har du noen å støtte deg til rundt dette? Familie, venner, evt kjæreste?
Vet du om det er mann eller dame som skal intervjue deg? Jeg aner ikke hva du føler. Men siden overgriperen min var en mann, fant jeg det betryggende å bli avhørt av en dame. Har også kvinnelig advokat og kvinnelig psykolog. Men det er meg, folk føler jo forskjellig
Når du er i avhør, skal du vite at det er DU som bestemmer over hva og hvor mye du orker å si. Det er DEG de skal være der for. Politiet skal bare være der å lytte og støtte deg. Jeg var i 3 avør, da jeg trengte tid. Noen trenger bare å gå en gang, andre trenger å gå flere ganger.
Hun som avhørte meg var kjempesnill og tolmodig. Hun var veldig flin å minne meg på at jeg skulle bruke den tiden jeg trengte, og ikke presse meg selv. Jeg fortalte alt slik jeg husket det, uansett hvor dumt det hørtes ut, eller hvor skamfullt det var å fortelle det. For jeg vet innerst inne, at det var ikke min feil, det er ikke jeg som har gjort noe galt. Det er han som skal straffes, ikke meg.
Det samme gjelder deg; det er ikke din feil, du har ikke gjort noe galt.Bare fortell det du husker. Om du trenger å prate litt om andre ting innimellom for å føle deg trygg, gjør du det :)Og jeg forstår om du er redd, for det var jeg selv...
Jeg er sikker på at du vil klare deg kjempefint
Nå har jeg skrevet veldig mye her, så det er kanskje litt slitsomt å gå gjennom alt sammen på en gang
Men du må bare spørre meg om hva du vil, jeg svarer gjerne:)
Stor klem til deg
"Ta tilbake makta!!"Skrevet for 1 år siden # -
Så modig du er !! Ønsker deg alt godt og lykke til med avhør og hele prosessen
Du er tøffere enn du tror!
Så tøff å modig du er :o) skjønner at det er skummelt ! mulig jeg er på vei mot det jeg og...har hvertfall begynt å nøste littegranne opp!!!
Taushet er overgriperens beste venn....Skrevet for 1 år siden # -
Har ikke erfaring med avhør selv,men har hørt om en metode som fungerer for noen.:
Om du har en gjenstand,kosedyr,smykke,sten eller noe lite som betyr noe for deg som du har gode minner i forhold til:tren hjemme:hold det i hånden og fortell denne gjenstanden om og om igjen hva som har skjedd,hva du vil si,så når du er i retten har du denne gjenstanden i lommen og holder fast rundt den.La den bli din støttespiller!Se det for deg i hodet de gode samtalene med den.Fokuser på dette.Det er til god hjelp for noen.Lykke til!Klem fra LitolSkrevet for 1 år siden # -
Litol
Så utrolig bra tips
Jeg vet det var til Amie, kan det nok hende at jeg låner tipset ditt jeg også
har masse stener, som skal ha forskjellig betydning, noe som er utrolig fint å ha, selv om det "bare" er en stein/krystall
Klem
Selvfølgelig var det til deg og ,Lilo!Fint om det kan hjelpe noen,det var jo meninga.Det er til alle som føler de kan ha nytte av det.(Igrunnen fant jeg det opp,men jeg har nok lest det et sted en gang også...joda,det har jeg nok)
Søndagsklem fra LitolSkrevet for 1 år siden # -
Kjempebra amie! Det vil gå bra for deg det tror jeg! Bare tro på din sannhet og si alt som det er, DIN sannhet kan ingen ta ifra deg. Politiet hjelper deg gjennom dette. Råder deg til å ta med deg en person du kan stole på, en advokat eller psykolog?
Jeg har selv vært i 2 lange dagers avhør. Hadde ingen kamera eller båndopptaker da jeg var til avhør, kansje de gjør forskjellig fra sak til sak? Advokaten min var med under avhørene, bortsett fra dag 2 da hun måtte arbeide med en annen sak. Men det gikk bra! Gikk igjennom avhøret før jeg gikk hver dag for at det skulle være riktig i forhold til det som ble sagt og måtte skrive under på at det var det. Nå venter jeg bare at saken skal komme for retten... Skulle ha gått denne veien på ett tidligere tidspunkt... Så glad for at du får den sjansen amie!
Skriv noen stikkord på ett papir så du lettere kan huske på det du vil skal bli sagt under avhøret. Hadde selv med ett dikt som politiet fikk lagt med i bevis haugen mot ham.
Lykke til amie, det vil gå bra likevel om det er skummelt! Det må til for din rettferdighet!
Lev idag, lær fra gårsdagen og la morgendagen bli en god dag
Lykke til amie. Jeg tror du klarer de. Håper du klarer de. Husk at de er du som er den sterke nå. De er di som er tapere. Overgriperne er noen store tapere.. Håper jeg våger selv en gang. Jeg gleder meg til jeg våger..
klem til deg.
Du er modig!!lyset er sterkere enn mørket!Skrevet for 1 år siden # -
Dette klarer du fint Amie! Det er veldig bra for deg at du har bestemt deg for å anmelde. Det kan være en tøff prosess, spesielt når overgrepene er såpass "ferske" at overgriperen kan bli straffet for det.
Jeg anmeldte min overgriper nylig. Selv om overgrepene skjedde for så lenge siden at jeg visste saken kom til å bli henlagt pga foreldelse, så betød det mye for meg å anmelde. Ikke bare for min egen del, men også for å ta ansvar for andre. Når man har gitt beskjed til politiet om at denne personen har gjort overgrep kan man være med på å få stoppet personen mot å gjøre noe mot andre.
Jeg regner med at du har fått bistandsadvokat? Det har du krav på gratis når det gjelder overgrepssaker mot barn. Advokaten din vil kunne gi deg mange råd, og hun/han kan være med deg for å støtte deg under avhøret hvis du ønsker det. Du kan også ha med deg en person som du stoler på hvis du ønsker det. Selv skrev jeg ned alt jeg husket om overgrepene før anmeldelsen, og så leverte jeg det til han som tok saken. Det var veldig greit, for da slapp jeg å fortelle alt. Politimannen tok da utgangspunkt i det jeg hadde skrevet, og så stilte han spørsmål ut fra det.
Selv ble jeg veldig respektfullt og seriøst behandlet hos politiet, selv om min sak er veldig gammel. Det føltes riktig og godt. Vit at politiet er der for å hjelpe deg og stoppe kriminelle, og at de tar deg på alvor.
Lykke til Amie!
Du er kjempetøff og er i ferd med å ta grep i livet ditt som vil bli svært betydningsfulle og viktige for deg!
Tusen, tusen takk for alle svar, oppmuntrende ord og råd:) skal prøve det med å snakke til en gjenstand og ta den med meg i avhøret, Litol:)
Har gått til psykolog regelmessig i to år, har i tillegg en kontakt på smi som jeg regelmessig snakker med. Har også en bistandsadvokat, henne samme som jeg hadde da jeg var i dommeravhøret når jeg var yngre.
Har noen veldig gode venninner som støtter meg og stiller opp om det er noe, har ganske dårlig forhold til familien min, bor hjemme, men vi har ganske dårlig kommunikasjon, så får ikke så mye støtte fra dem. Kontakten min på smi skal være med meg til politiet. Er heldigvis en dame som skal avhøre meg, valgte det selv, føler meg mest komfortabel med å snakke med damer.
Jeg har skrevet det ned, og levert det til advokaten min som skal gi det til politiet, men jeg må selv fortelle alt fra første til siste gang, og så skal hun som avhører meg stille spørsmål om det er noe hun lurer på. Det blir en utfordring, har vanskelig for å snakke om det. Tror det blir gjort på den måten, med kamera fordi det har vært henlagt en gang allerede.Skrevet for 1 år siden # -
Tror det er vanlig at forklaringer i forbindelse med slike anmeldelser filmes, amie. Da jeg anmeldte sa politimannen at avhøret egentlig skulle vært filmet, fordi de pleide å gjøre det. Mulig de lot være å gjøre det i mitt tilfelle fordi de var sikre på at det kom til å bli henlagt pga foreldelse.
Skrevet for 1 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.