Hei =)
Anti depressive ja..mange tanker.. jeg er ikke fan av det, må innrømme det, men har gått på det selv mange ganger. Har prøvd mange typer, cipralex som Synnemor skrev over, det funket desverre ikke. Zoloft da jeg var yngre, de fungerte bedre, men var helt vanvittig tøff å skulle slutte på, så jeg vil ikke ta de igjen. Har prøvd noen flere også, vært innom mange, men husker ikke navnet på dem.
Problemet er at det er så individuelt hvordan man responderer på de, OM man responderer på de og noen funker på noen, mens andre funker ikke igjen. Vikitg at legen, sammen med deg, finner ut helt spesifikt hvilke symptomer anti depressivene skal hjelpe mot, og på den måten finne frem til hvilken type du trenger, hvis du har PTSD f.eks finnes det noen typer anti depressive som skal ha en viss virkning, mens de fleste andre typene ikke fungerer i det hele tatt. Dette kan du lese om på nettet også, hvis du vil.
Noen ganger kan faktisk anti psykotika (seroquel er en slik, har brukt det selv og det fungerte bra i en veldig vanskelig periode) ha en anti depressiv virkining også, og de virker fortere enn vanlige anti depressive, som ikke får full effekt før etter minst 4 uker.
Husk også at disse tablettene ikke er en løsning på problemene (dette vet du helt sikkert, bare følte for å si det) men de kan være en brannslukker i vanskelige perioder. De kan, som de over også har skrevet, dempe de verste nedturene, ta den verste støyten. Men jeg har krasjet et par ganger, skikkelig krasjet altså, selv om jeg har gått på anti depressive. Jeg har derfor kuttet de helt ut, for de fungerte bare ikke på meg. Det er også veldig viktig at man går i behandling og får jobbet med traumene, bare på den måten vil depresjonene og de andre vanskelighetene gå bort.
Masse lykke til sorlie!
Klem