anmeldelse o.l ?
(11 innlegg) (4 deltakere)-
bare lurer.. det var ei god venninne av meg som mente jeg burde anmelde det som har skjedd for lenge siden.. jeg vil ikke lage noe oppstyr, men ble veldig grepet av tanken på at; ENN hvis han får barn en dag selv!? jeg vil ikke inn til avhør, ikke i noen rett, og ikke møte mannen. men rett og slett at det skulle vært i hans papirer at han har gjort noe som ikke er lov. sånn at hvis noen forteller det samme om mannen, så ser politiet (eller hvem det er) at han har gjort det før.. (får helt frysninger på at det kan bli noen andre som kan lide på grunn at at jeg tidde!? ) er det mulig? (håper dere skjønner hva jeg mener, hvis ikke så må dere spør
)
klemSkrevet for 3 år siden # -
Skjønner godt at dette ikke er så enkelt, men hvem er det egentlig du vil beskytte? Sjansen for at han forgriper seg på andre er jo absolutt til stede. Hvor langt er du selv kommet i din prosess? Hvis du går i terapi er kanskje dette noe du kan snakke med terapeuten din om. Jeg har selv aldri vært i den situasjonen at jeg har kunnet anmelde min overgriper. Han hadde vært død i mange år da jeg ble klar over hva jeg hadde opplevd.
Skrevet for 3 år siden # -
ting har plutselig kommet smygende litt tilbake, nå etter at jeg skal bli mamma for andre gang.. drømmer og tanker.. jeg sluttet til psykolog for en god stund siden..(kanskje 3-4 år siden!?, husker ikke) vil jo ikke lage noe styr uttav det.. men bare at han hadde fått noe i sin personlige bok.. at ting ikke bare blir glemt, å at han kan kjøre på som før.. vet jo at han prøvde seg på ei på 11år, før meg (visste ikke det da) men foreldrene satte foten ned, og at hun ikke fikk være med han noe sted.. og det er de foreldrene glade for i dag..
Hei igjen Anneg. Jeg har nå undersøkt litt og funnet ut at skal du få gjort noe med dette, så må du anmelde og ta det som følger med. Jeg håper for din egen og for eventuelle andre som kommer i denne personens klør, at du vil bli sterk nok til og anmelde din overgriper. Dette har med menneskers rettsikkerhet og gjøre, og slik bør det vel også være. Jeg ønsker deg lykke til videre hva du enn gjør.:)Skrevet for 3 år siden #
-
takk for svar
litt vanskelig å anmelde, for jeg vet jo ikke hva han skal anmeldes for.. :/ for så vidt jeg husker, så skjedde det ikke noe samleie før etter at jeg bikka 16..
men uansett er det vel forseint nå..(foreldes vel!?) og jeg har jo ikke noen papirer på at jeg har vært til psykolog o.l...
Man kan anmelde et overgrep selv om man ikke har har 'papirer' som du kaller det, fra psykolog. Et overgrep er et overgrep uansett om han passet seg for å ikke gjennomføre samleie for etter at du hadde fylt 16 år. Du har nok rett i at saken er foreldet; foreldelsesfristen er generelt lav for overgrep mot barn. Det betyr ikke at politiet ikke må ta hensyn til anmeldelsen; de har f.eks. plikt til å innhente informasjon og undersøke sakens realiteter. En foreldelse vil bli regnet fra den dato siste overgrep, trussel, vold, etc., skjedde. Når du vurderer å anmelde en overgrepssak har du automatisk rett på fri advokatbistand i en viss tid. Denne bistanden bør du tenke på å benytte deg av, og få hjelp til å se på saken din og hva som kan gjøres. Finner dere ut at en anmeldelse er fornuftig, så får du hjelp til det. Selv om sannsynligheten for at han blir dømt kanskje er liten, så er det ofte et svært viktig skritt i bearbeidelsen av det som har hendt med deg. Mer om juridisk bistand: http://www.faenheller.no/index.php?side=juridiskSkrevet for 3 år siden #
-
jeg trenger verken erstatning eller å få mannen dømt.. men ønsker at det er i hans papirer.. ønsker egentlig at jeg anmelder han og at det blir henlagt, uten noe videre følger... men det er vel mye styr det der.. skal prate med legen min i morra. våkna i dag tidlig, gjennomvåt av svette, etter en kjip drøm om han og div.. og grunnen til at jeg fikk "blod på tann" av det venninna mi sa, er at jeg synes det er for jæ*** at han bare kan leve videre UTEN noe som helst en tanke om det som har skjedd. blir rett og slett forbanna.. jeg sitter her med mine minner.. minnes på det hver dag av arrene på armene, drømmer som har begynnt å komme tilbake, angst for at det kan skje med mine kjære barn. har ett svært dårlig samliv med min kjære (men har blitt mye bedre
). og når jeg er på besøk hos mamma, sitter jeg mest bare inne.. redd for å gå ut.. tanken om at jeg er født til å dø (at jeg skal være på den statistikken over selvmord)
HVORFOR skal jeg huske dette hele livet, og han kan glemme hele greia?
men uansett så tørr jeg vel ikke å gjøre det.. er inne i en "sinna" periode nå..
klem:)Skrevet for 3 år siden # -
men.. etter hvor mange år blir det foreldet? takk for link admin
Skjønner hva du mener; og en anmeldelse som blir henlagt eller er foreldet forsvinner jo ikke fra arkiver, selv om det ikke føres på det såkalte rullebladet. Politiet vil derfor kunne vite om en person har vært anmeldt for noe, uansett utfallet av saken. Sånn sett vil det hefte ved personen, men ikke når han skal søke jobb med vandelsattest o.l. Etter hva jeg har funnet ut er foreldelsesfristene slik:
2 år når den høyeste lovbestemte straff er boter eller fengsel inntil l år, 5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år, 10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år, 15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes, 25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.
Et overgrep mot mindreårig vil typisk ha mellom 10 og 21 års fengsel som maksimumsstraff, og saken vil derfor bli foreldet deretter som du kan se. Ved overgrep mot mindreårige (under 16 eller 14 år) regner man uansett foreldelse først fra dagen offeret fyller 18 år, selv om overgrepene stoppet tidligere. Forstår godt at du ikke tør å anmelde, med alt styret som fører med, men dessverre er det eneste måte å få tatt en ordentlig oppgjør med vedkommende: Henlegges saken, eller han ikke dømmes har du jo allikevel fått sagt hvordan du har opplevd det, uansett hva bevisene sier. For mange er dette en viktig del av det å bearbeide det som har skjedd, for noen er det andre ting som betyr mer for å komme seg videre. Du må selv kjenne på hva som kan hjelpe deg for å komme videre i prosessen...Skrevet for 3 år siden # -
det skader vel kanskje aldri å bare spørre seg rundt.. man kan jo spørre en person nede på politiet og uten at det blir no mer uttav det.. vil ha valg, flere valg enn å bare la det ligge. han skal IKKE glemme.. men tusen takk for svar
Jeg ønsker deg lykke til, Anneg, i "jakten på rettferdighet" . Go girl!
Skrevet for 3 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.