Hei er det mange av dere som sliter med angst etter det vi har vært igjennom
Selv sliter jeg mye med det. Sosial angsten er kanskje den aller verste.
Jeg sitter akkurat nå med en diger rivende følelse inni meg som får det til å dirre selv lengst ut i fingertuppene, jeg er begynt på skole igjen, har ikke gjort det på 13 år.
Da måtte jeg slutte på grunn av at barndommen inhenta meg grådig, siden har jeg levd med angst, har vært så dårlig til tider at jeg helst ikke ville se noen, det å gå på butikk for å handle selv det minste, førte til totalangst, der jeg ikke hadde mulighet til å huske hva jeg skulle ha, selv om det kunne være bare en ting, var det noe jeg leita etter kunne jeg stå og se i hylla i minutt etter minutt uten og se det jeg var ute etter enda det sto rett foran meg.
Og så var det å komme til kassen, rødflammet, svett og helt svimmel, klare og betale, presse frem et smil og omsider komme seg ut. Endelig ute innser jeg at jeg er gjennombløt, av svette. Helt gjennombløt.
Og dette til og med i en butikk jeg er vant til.
Dette er blitt bedre, men nå er det andre boller, nå sitter jeg og skjelver og føler meg dum. Jeg har begynt på skole på deltid, gleda meg vannvittig til og ta igjen det tapte, vise at se her jeg kan. Har arbeidet i år inn og år ut for og få helse nok til og begynne igjen. Prøve og nå mål og drømmer.
Geleklommpen jeg er nå er ikke like fokusert på drømmen og målet, på nytt igjen stopper angsten opp all drivkraft, den kraft jeg skulle bruke til og løfte hodet, til å ikke bry meg hva andre gjør og tenker om meg.
Langt inni meg hører jeg en liten redd stemme som sier til meg at nei jeg bryr meg ikke om alt det jeg tror andre mener om meg. Jeg er god nok slik jeg er. Men den er bitte liten, nesten nyfødt, hes og spinkel i stemmen.
Enten drukner den i angsten, ellers får den vokse og ta tak i angsten og holde den i sjakk. Ikke vet jeg, akkurat nå føles det tryggest å gjemme seg bort, finne seg et jordhull helt for seg selv og slippe og føle, slippe og være til, slippe å være meg.
Dette var mye trist, det var nok litt greit og skrive det ut. Kanskje noen av dere også sliter med forskjellig angster? Delt byrde er lettere å bære på.
Ønsker dere ei god helg!
Maja