Her er en liste over vanlige senvirkninger for overgrepsutsatte. Noen kan ha mange av de, noen få, og noen kan ha senvirkninger som ikke er nevnt her. Lista er funnet på smiso sine nettsider.
- Utrygghet
- Manglende tillitt til mennesker
- Liten tro på egen evne til å mestre og lavt selvbilde
- Kroppslige problem, muskelspenninger
- Energitap og dårlig immunforsvar
- Selvskading og selvdestruktiv atferd
- Spiseforstyrrelser
- Psykiske problemer og psykosomatiske tilstander
- Vanskelig forhold til egen kropp, nærhet og seksualitet
- Vanskelig å grensesette ved sinne og selvoppofrelse
- Skam og skyldfølelse
- Rastløshet og konsentrasjonsproblemer
- Depresjon, angst og sosial angst
- Følelse av å være annerledes
- Identitetsforvirring og redsel for å bli gal
- Isolasjon
- Stort kontrollbehov
- Problemer m opplevelse av egen kjønnsrolle
- Hallusinasjoner
- Søvnvansker og mareritt
- Følelse av å være skitten, ekkel, ødelagt og/ eller pervers
- Bagatellisering av overgrep
- Ønske om å forsvinne og suicidalitet
- Tendens til å bli offer på nytt
- Utvikling av overgrepsatferd og en aggressiv, konfliktskapende væremåte
- Dissosiative lidelser og hukommelsesproblemer
- Posttraumatisk stresslidelse (PTSD)
Her er det mange punkter som kan være "tegn" på at en har vært utsatt for overgrep. De uthevede punktene gjelder meg personlig, og de fleste er som du ser uthevet. Likevel klarer jeg ikke å forstå og akseptere at jeg har blitt utsatt for overgrep som liten jente. Og det er fordi jeg ikke husker noe av det, og ikke klarer å få opp bilder av overgrep. Jeg har kun følelser av at det har skjedd, og det er forferdelig slitsomt. Jeg klarer ikke å akseptere at det virkelig har skjedd, men heller ikke at det ikke har skjedd. Jeg vet jeg er utålmodig, ting tar tid å få frem. Og jeg vet at ting kommer frem når en er klar for å ta imot det som kommer, men likevel...! Hadde jeg ennå klart å stole på mine egne følelser, og klart å akseptere at jeg faktisk ikke vet mer enn som så på nåværende tidspunkt! Men jeg klarer ikke. Og det er frustrerende, og til og med skamfullt. Det må være ti ganger bedre å vite sannheten. Da vet en i allefall hva en driver og bearbeider. Jeg føler meg mutters alene når det gjelder akkurat dette. Og denne alene-følelsen og annerledesfølelsen er sterk. Noen som kjenner seg igjen?