Hvordan klarer dere å huske?Jeg har minner.Jeg har bilder i hodet.Jeg ser penisen til far rett foran øynene mine,i detalj:veldig stor;jeg var jo liten.Men hjelper det til å løse gåten,hva som skjedde?Nei.Jeg ser og tennene hans og rødfargen i munnen,spytt-tråder.Men det gir meg ikke mer,klarer ikke hente opp alt rundt.Jeg lider av alle typer senskader,alle tegn på PTSD,har ingen plass til meg selv i meg selv,i verden.Jeg var en iakttager,kunne ikke slippe unna og slik er det ennå.Men makter ikke se det som en helhet,makter ikke forstå allikevel hva det har gjort med meg selvom jeg ikke fungerer slik jeg skal:kan ikke omgås andre.Kan ikke prate om noe som angår meg,det er så mye som trigger meg:berøring,tung pust,harking,spesielle bevegelser,ord,bilder.Kroppslige minner har jeg flust av:hvordan kan det bli ord?Sukk fra Litol
å huske?
(5 innlegg) (4 deltakere)-
Skrevet for 1 år siden #
-
Vanskelig å si....jeg var å liten, men det varte til jeg var bra stor. Jeg har alltid husket overgrepene...men fortrengt følelsene rundt det, som smerte å angst. Det er det jeg jobber meg gjennom nå. kanskje du husker annerledes enn meg, husker følelsen med ikke bildet...vanskelig det derre. Jeg har ingen ptds diagnose ennå...men den er på god tur !
Jeg tror du kommer til å huske når du er trygg..det var det som skjedde med meg...tryggheten var min fiende og beste venn nå som voksen.Taushet er overgriperens beste venn....Skrevet for 1 år siden # -
Prøv å si ordene, Litol. Prøv å si det du husker høyt for deg selv. Og så kan du skrive det ned i en bok. Det vil kanskje føre til at du klarer å sette ord på mer etter hvert, og kanskje vil du til slutt få mot til å snakke med noen om det.
Du er ikke alene, Litol. Vi er mange som har det på samme måte. Du kan komme deg ut av tåka og få det mye bedre med deg selv, det tar bare lang tid.
Start med å prøve å sette ord på det du husker, bildene du har i hodet. Etter hvert husker du kanskje også følelser, skriv ned dem også. Du har jo skrevet endel her allerede, få det ned i boka di. Til slutt er boka fullskrevet og du sitter igjen med ny innsikt om deg selv og det som skjedde.
Gi det et forsøk, Litol, og se hva som kommer ut av det.
Skrevet for 1 år siden # -
gi ham ikke mer makt ved å krympe deg selv psykisk. Det er han som burde leve i dette mentale fengselet som lammer. krev din rett i verden. Gro, lille spire.. Voks deg stor. Så stor at han ikke kan hemme deg.
Skrevet for 1 år siden # -
gi ham ikke mer makt ved å krympe deg selv psykisk. Det er han som burde leve i dette mentale fengselet som lammer. krev din rett i verden. Gro, lille spire.. Voks deg stor. Så stor at han ikke kan hemme deg.
Skrevet for 1 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.