Å ha barna sine på en skole der overgriper også har sine barn
(5 innlegg) (4 deltakere)-
Jeg kommer til å havne i den situasjonen om 2 år. Selve skolesituasjonen er nå en ting. Men hva med SFO? I verste fall kan vi havne i den situasjonen at overgriper kommer til å ha barn på samme SFO-gruppe som mine barn. For meg vil det være kjempeviktig at overgriper aldri får ta med seg mine barn fra SFO. Nå skal det jo fungere slik at ingen andre enn foreldrene skal få med seg barna, dersom ikke annen beskjed er gitt. Men når overgriper er onkel til barna, vil personalet da se annerledes på det? "Han er jo onkelen, så det er greit at de blir med han", liksom. Hvordan kan dette gjøres? Bør SFO-personalet og læreren informeres om at onkelen har gjort seksuelle overgrep og at det derfor er veldig viktig at de er påpasselig med at han aldri skal få ta mine barn med seg fra skolen? Jeg er litt i tvil om det blir feil overfor overgripers barn dersom jeg går ut med den informasjonen til skolen. Håper noen har synspunkter på dette.Skrevet for 3 år siden #
-
Hei Skjønner at dette vanskelig.Jeg tror av hensyn til barna hans at jeg ikke ville informert skole og SFO om at han har forgrepet seg, hvis det nå ikke er fare for at barna hans lider på noen måte. Hvis du skal kun konsentrere deg om dine barn, så ville jeg sagt til skole og SFO at dine barn aldri skal hentes av noen andre med mindre du har gitt beskjed om det, inkludert familiemedlemmer. Hos oss skal alltid SFO ha beskjed uansett hvis barnet blir hentet av noen andre, så jeg tror ikke det vil bli noe problem. På den måten har du hvertfall sikret barna dine. Men jeg ville gitt veldig klar beskjed til skolen om at dette er veldig viktig for deg, og da må de ta det til etteretning.Skrevet for 3 år siden #
-
[quote=dennise]Jeg tror av hensyn til barna hans at jeg ikke ville informert skole og SFO om at han har forgrepet seg, hvis det nå ikke er fare for at barna hans lider på noen måte.[/quote]Jeg har ingen grunn til å tro at barna hans lider nå, annet enn selve gjentakelsesfaren, da. Men, hvis jeg informerer sfo og lærer, så har vel de taushetsplikt? Og den bør vel overholdes ekstra strengt når det er snakk om slike opplysninger? Eller kan det være fare for at slike opplysninger lekker og havner hos feil vedkommende pga "slarv" og løse tunger som higer etter litt spenning?Skrevet for 3 år siden #
-
Nei da. Du kan fortelle det til SFO personalet. De har taushetsplikt. Og nå skal vi slutte med dette hemmelighetsskremmeriet. Og det at vi ikke kan fortelle noe det øker bare skamfølelsen vår. Du kan si det som det er men du må selvfølgelig si det på en ordentlig og fin og fortolig måte. Ikke på gange så andre kan høre osv. Det vil også gi SFO en forklaring på hvordan du eks er mot dine barn. Vi vil nå at seksuelle overgrep skal opp til overflata. At vi som er utsatt for det skal få lov å ha en plass på jorda. Da må vi ha større åpenhet!Skrevet for 3 år siden #
-
Hei Synnemor:-) Vi kan aldri, aldri, aldri få slutt på overgrep hvis vi ikke kan snakke om det, ikke sant?
Det er ikke du, ikke barna dine - men onkel som gjort noe fryktelig galt her.
Derfor synes jeg du skal ta et møte med ansvarig på SFO, ikke hvem som helst, og legge frem saken.
Jeg tror du føler deg mye tryggere etterpå, og føler at barna dine er i de beste hender når du ikke er der og kan forsvare dem.
Vi satt litt i klisteret syntes jeg, når barnas overgripers nye frue var lærer på barnas skole. Det va litt slitsomt i starten, men etterhvert har skole, sfo og barnevern snakket sammen, slik at barna ER trygg og FØER seg trygg på skolen. Og slik at jeg kan føle at barnas hverdag er trygg.
Og jeg har nok åpnet en dørr for de ansatte i skole og sfo, for en tid tilbake torsa ingen å spørre meg rett ut om noe som helst, og jeg følte at de vek unna meg med blikket. Men jeg har møtt de med åpent blikk, hevet hode og spurt de om de lurer på noe. Og nå, en tid etterpå er kommunikasjonen på topp:-).
Jeg forklarer hvorfor barna er slik og slik i enkelte situasjoner - og de svarer at de skal hjelpe meg å jobbe med den eller den saken. Herlig er det!!!
Så GO FOR IT, lille venn:-) Du har ingenting å tape!!!Skrevet for 3 år siden #
Svar
Du må være innlogget for å skrive.