Du har så rett, Janne- Helen. Du sier det der. Det er omgivelsene og personene rundt, som gjør at overgrep skjer. Det er ikke oss, det er ikke vår skyld. Ja, kanskje er vi mer sårbare, kanskje blir vi mer sårbare fordi vi ikke har et godt nettverk rundt oss, men det rettferdiggjør ikke handlingene.
Men som liten overbeviser man ofte seg selv for at det er seg selv det er noe galt med, fordi det forklarer hvorfor overgrepene skjer. Hvordan skal vi ellers kunne overleve i en hverdag hvor vi må forholde oss "normalt" til overgriper/ne? For at forvirringen skal forsvinne forklarer barnet det hele med at det er noe galt med seg selv, at det er derfor overgriper gjør det. Da kan man lettere takle det. Men den følelsen, som den gang var helt nødvendig, den blir hengende ved også inn i voksenverden. Og det er vanskelig å få den bort, fordi den har vært der så utrolig lenge. Og så får man en ekstra bekreftelse av disse "bedreviterne" som sier at jo, det er noe galt med deg, du er født med en svakhet! Og det er fordi det er det enkleste å tenke seg. Det er enklere for dem å si det, istedetfor å forske mer.
Men nå begynner overgrepsoverleverne selv å snakke, gjennom FMSO/SMI, Faenheller og Blålys. Det blir forandringer fremover! Men frem til da må vi våge å tro på oss selv og tro på de som faktisk vet best. De som har gått foran oss og selv har vært igjennom overgrep. Har de ikke opplevd det, da aner de ingen ting! Og da kan de heller ikke komme og fortelle oss hva det handler om!
Jeg tror også det er viktig å snakke med alle som vil lytte om hvordan de bedre kan se og unngå at overgripere får slippe til. Som du sier, Janne- Helen. Voksne må våge å se og de må unngå å sette et barn i en situasjon hvor et overgrep kan skje. De må også være mottagelige for barn som kommer og forteller ting. Som Blålys skriver så vanvittig bra, "barn lyver seg ikke INN i problemer!!"
Mine foreldre skapte jo også omgivelser hvor min overgriper fikk slippe til, ved at min mor drakk seg full og lot min søster ta ansvaret for meg, lot min søster ha meg inne hos seg om nettene. Nå visste ikke min mor om at min søster hadde vært utsatt for overgrep på det tidspunktet, og det er ikke mange som kan tenke seg at en jente/kvinne kan begå overgrep, men det unnskylder det allikevel ikke. Hadde de vært våkne og bevisste (edru!!) da hadde de kunnet unngått alt sammen!
Kanskje du burde snakke med barnevakten ang dette her? Men det spørs jo om hun vil våge å innrømme det.. Men kanskje hadde det vært avvklarende for deg, bare å snakke med henne? Dette er det imidlertid bare du som kan avgjøre. Det er bare du som bestemmer!